In de rust roze koeken tegen homo-haat

Waar zijn de homo’s in de voetbalsport? Zijn ze er niet of mogen ze er niet zijn? Alle teams van de Utrechtse studentenvoetbalvereniging Odysseus ’91 droegen afgelopen zaterdag roze armbanden ter gelegenheid van de internationale dag tegen homofobie in het voetbal. En er waren roze koeken bij de thee. “Vaak heerst er toch een machocultuur.”

Voor de camera’s van Ochtendspits verwoordt de speler van het Houtense Delta Sport met een typisch staaltje voetbalhumor de opvatting van de meeste spelers die zaterdag op de velden in De Uithof rondliepen. Een homoseksuele medespeler hebben ze niet, maar ze zouden er ook geen probleem van maken. “Als-tie maar geen rare dingen doet”.

Het WNL-programma was aanwezig bij de wedstrijd van het derde elftal van Odysseus tegen de Houtenaren, omdat de studentenvoetbalvereniging Odysseus '91 als enige Nederlandse vereniging actief aandacht besteedde aan de internationale dag tegen homofobie in het voetbal. De dag was uitgeroepen door de Britse Justin-Campaigne, vernoemd naar Justin Fashanu. Deze eerste openlijk homoseksuele prof-voetballer pleegde enkele jaren geleden zelfmoord.

Feyenoorder Ron Vlaar sprak zich vorige week als eerste Nederlandse voetballer uit voor de acceptatie van homo’s in het voetbal. De Nederlandse international stapte daarmee in de voetsporen van zijn Duitse collega’s Mario Gomez en Philip Lahm en de Italiaan 'Pipo' Inzaghi.

Tien Odysseus-teams speelden zaterdag met roze armbanden. Voorafgaand aan de thuiswedstrijden hielden bestuursleden een praatje. En bij de thee in de rust waren er roze koeken. De meeste tegenstanders reageerden net als de Delta Sport-speler welwillend, maar er waren ook afwijzende geluiden. Voorzitter Guusje Collin: “Flikker op met die homo’s, dat soort teksten waren er ook. Maar dat geeft aan dat onze actie wel degelijk zin heeft. Er heerst toch vaak nog een machocultuur.”

Collin vindt dat Odysseus als studentenvereniging met veel hoger opgeleide en open minded, tolerante leden een voorbeeldfunctie te vervullen heeft binnen het amateurvoetbal. De omvangrijke vrouwenafdeling met het grootste aantal seniorenteams van Nederland maakt bovendien dat de sfeer in de vereniging homoseksualiteit waarschijnlijk bespreekbaarder is dan elders.

Toch is het ook Collin opgevallen dat ook bij Odysseus geen enkele speler openlijk homoseksueel is. “Het is helemaal niet de bedoeling van deze actie om spelers uit de kast te trekken. Dat is gewoon een persoonlijke zaak. Maar statistisch is het onwaarschijnlijk dat er niemand bij Odysseus homoseksueel is.”

Collin zal het volgende bestuur van haar vereniging adviseren ook volgend jaar weer aandacht te besteden aan de actie. "Ik hoop dat Nederlandse verenigingen echt hun best gaan doen om de acceptatie van homoseksuelen te bevorderen. Iedereen moet zich welkom voelen op en rond het voetbalveld."

XB

Kijk naar het Ochtendspits-item vanaf minuut 6