Dineren bij Happietaria: Sudanees of patat

“Jij een bord, zij een bord!” is dit jaar de slogan van Happietaria Utrecht. Van 28 februari tot en met 22 maart is dit tijdelijke, door studenten gerunde, ‘eten-voor-het-goede-doel’ restaurant weer te vinden in de Domstad. Dit jaar zitten ze in het restaurant van zwembad ‘Den Hommel’ in Kanaleneiland. Een eindje fietsen van het centrum, maar dat hebben de bezoekers – zo blijkt - wel over voor het goede doel; de totale opbrengst gaat dit jaar naar het onderwijs voor kinderen in Sudan.

De ruimte die doorgaans dienstdoet als zwembadbar is omgetoverd tot sfeervol restaurant. De tafels zijn netjes gedekt en voorzien van kleurige menukaarten. De meeste gerechten zijn – geheel in thema -  Sudanees, maar voor wie het niet aandurft is er ook ‘Wat de boer WEL lust’: patat met kip. Welbespraakte obers ontkurken wijnen met dubieuze etiketten. Die zij overigens uitstekend aan de man weten te brengen, evenals de bijzondere gerechten op de kaart.

Horecaproof

Marjolijne de Gruijter zit in het Happietaria Management Team (HMT) en houdt zich bezig met de taak ‘Pand en Juridisch’. Ze vertelt over de moeizame zoektocht naar een geschikte locatie: “We hebben samenmet de gemeente naar een ruimte gezocht. Er zijn veel panden bekeken, maar vaak liep het toch stuk op de vergunningen. We hadden namelijk echt een pand nodig met als hoofdactiviteit ‘horeca’.” Tom van den Berg, hoofd ‘Sponsoring’ binnen het HMT, vult aan: “Er was een locatie in Lombok, maar toen die na lang wachten werd gecontroleerd door de brandweer, bleek deze niet geschikt voor horeca. Er was toen te weinig tijd over om het alsnog ‘horecaproof’ te maken en de data van de Happietaria verschuiven kon niet,  omdat de ruimte dan al was afgehuurd door een andere partij. We moesten toen als een malle op zoek gaan naar iets anders.”

Ze geven beide toe dat Kanaleneiland niet echt ideaal is, maar zegt Marjolijne: “Op de eerste dagen was het bezoekersaantal al wel prima. We merken ook dat het de komende dagen drukker zal worden: er zullen zo’n 30 à 40 gasten per shift zijn. Het maximumaantal is overigens ook maar 50 en er zijn twee shifts per avond. Met de Happietaria is het altijd zo dat het in de loop van de weken steeds drukker wordt. Steeds meer mensen komen erachter dat het er is of wéér is en dan zit het op een gegeven moment echt stampvol.”

Het goede doel

Dit jaar is het goede doel bepaald in samenwerking met ZOA-vluchtelingenzorg. Marjolijne: “Alle opbrengsten van deze Happietaria gaan naar het onderwijs in Sudan. We wilden graag iets met betrekking tot onderwijs, omdat we dit met allemaal studenten doen en wij weten hoe belangrijk goed onderwijs is voor je toekomst.”

Het goede doel is voor psychologiestudent Lianne (20) de reden om een hapje te komen eten in de Happietaria. Ze kent het project via Navigators Studenten Utrecht, haar studentenvereniging. “Het eten was prima. Ik vond het grappig dat de patat op de kaart omschreven werd als ‘aardappelgarnituur’.” Ze vindt het haar geld zeker waard en een leuke manier om een goed doel te steunen. Leuker dan bijvoorbeeld geld overmaken naar een gironummer: “Je hebt nu echt het gevoel dat je samen iets doet voor een goed doel en je hebt daarnaast ook nog een leuke avond’. Ze besteedt zelf zo’n 10 euro per maand aan goede doelen. Zo deelt ze bijvoorbeeld met vriendinnen de financiële steun van een compassion-kind.

Kookworkshop

Het HMT is al ruim een half jaar bezig met de organisatie van het project. In september werd er begonnen met het samenstellen van de commissies die onder de verantwoordelijkheid van de zeven ‘managers’ vallen. Alle vrijwilligers zijn lid van christelijke studentenverenigingen. De commissieleden zijn ook weer erg belangrijk bij het promoten van ‘Happie’: “We moeten het toch vooral hebben van mond-tot-mondreclame.” De commissie die het op het moment het drukst heeft, is de keuken- en voorraadcommissie. Deze leden hebben een workshop gehad van echte koks. Ze hadden zelf de recepten bedacht voor de menukaart, maar: “Iets kan heel lekker zijn voor tien man bij een kerstdiner, maar de vraag is natuurlijk of het ook werkt in een overvol restaurant.” De koks hebben hen handige tips en trucs meegegeven, zodat ze goed voorbereid in de keuken zouden staan.

Pedagogiekstudente Annemieke (22) weet nog hoe het was toen ze twee jaar geleden in de Keuken-Voorraad-Commissie zat. Vorig jaar zat ze in het HMT. Dit jaar wilde ze graag weer meehelpen, maar dan lekker zonder al te grote verantwoordelijkheden, dus is ze nu een ‘gewone’ medewerker. Volgend jaar is ze er vast weer bij: “Ik vind het echt mooi om mee te maken hoe je hier met allemaal studenten aan het werk bent voor hetzelfde doel.” Er zijn tot nog toe voor haar gevoel wel minder gasten geweest dan vorig jaar; ze vermoedt dat het met de afgelegen locatie te maken heeft.

Tegenvaller

Hopelijk brengt de Happietaria wel weer genoeg op voor het goede doel,  want wordt het eindbedrag normaliter verdubbeld door stichting ‘De Wilde Ganzen’, dit jaar is dit nog maar keer 1,4. De stichting moet bezuinigen vanwege een teruggelopen subsidie. Marjolijne relativeert: “Het gaat natuurlijk niet alleen maar om het geld dat we ophalen, maar het gaat ook om het bewust zijn dat we door middel van dit project creëren.” Vorig jaar werd (na verdubbeling) 60.000 euro opgehaald en ze hoopt ondanks de tegenvaller toch stiekem op een vergelijkbaar bedrag.

Tekst en foto’s Maartje ter Horst

HAPPIETARIA UTRECHT 2011

28 februari t/m 22 maart

Adres:   Aquacenter Den Hommel,

Kennedylaan 5, 3533 KH

mpc.utrecht@happietaria.nl

Reserveren:

Er zijn twee tijden om aan te schuiven:

• van 17:30 tot 19:30 uur en
  • van 20:00 tot 22:00 uur.

Reserveren kan online:

(tot 24 uur van tevoren, daarna bellen).

Reserfoon:     06-17486730

Doneren?