Drie jaar cel tegen nep-kamerverhuurder

Een celstraf van drie jaar. Dat eiste de officier van justitie tegen de 33-jarige Utrechter die eerder dit jaar kamerzoekende studenten oplichtte.

Begin dit jaar ontving de politie zo’n honderd aangiften van oplichting. Studenten hadden gereageerd op kameraanbiedingen op internet en voorschotten overgemaakt. Vele gedupeerden kregen zelfs rondleidingen in kamers aan onder meer de Ferdinand Bolstraat en de Zaagmolenkade voordat zij aanbetalingen deden. Het betrokken bedrijf liet daarna niets meer van zich horen. De man liep tegen de lamp nadat hij was opgepakt vanwege winkeldiefstallen.

Op de zitting verklaarde de verdachte dat hij 'donders goed' wist dat hij bezig was met oplichting, zo schrijft RTV Utrecht vandaag op haar site. Als reden hiervoor voerde hij financiële nood aan. Hij kon geen betalingen meer doen en de bank stond op het punt beslag te leggen op zijn onroerend goed.

Toen hij door anderen benaderd werd om mee te doen aan de oplichting, is hij daar op in gegaan. Of dit inderdaad zo is gegaan en wat zijn rol in het geheel precies was, bleef onduidelijk. Maar dat de verdachte zich schuldig heeft gemaakt aan oplichting en hiervoor verschillende mensen heeft ingeschakeld, achtte de officier van justitie bewezen en daarom eiste ze een celstraf van drie jaar.