Drie nieuwe Leden Jonge Akademie

Van de tien nieuw benoemde leden van De Jonge Akademie, de 'jeugdafdeling' van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen, komen er dit jaar drie uit Utrecht. De nieuw benoemde leden zijn neurowetenschapper Iris Sommer (1970), socioloog Frank van Tubergen (1976) en neurobioloog Casper Hoogenraad (1973), die de Erasmus Universiteit op 1 januari verruilt voor de Utrechtse Bètafaculteit.

De Jonge Akademie werd in 2005 opgericht om jonge onderzoekers in contact te brengen met collega’s uit andere vakgebieden. Om in aanmerking te komen voor het lidmaatschap moet een onderzoeker minder dan tien jaar geleden zijn gepromoveerd en beschikken over een brede belangstelling voor de wetenschap. De Jonge Akademie organiseert interdisciplinaire wetenschappelijke bijeenkomsten, geeft haar mening over maatschappelijke en politieke thema's en wil het brede publiek enthousiasmeren voor de wetenschap.

In totaal telt de Jonge Akademie nu 59 leden, van wie er acht werkzaam zijn aan de UU. De andere Utrechtse leden zijn de historici Oscar Gelderblom en Jeroen Salman, fysisch geograaf Maarten Kleinhans, klimaatdeskundige Appy Sluijs en neurowetenschapper Sarah Durston. De officiële installatie van de nieuwe leden vindt plaats op 17 maart 2011 in het Amsterdamse Trippenhuis aan de Kloveniersburgwal.

De nieuwe Utrechtse leden volgens het persbericht van de KNAW:

Casper Hoogenraad geldt als een van de grootste talenten in de moleculaire wetenschappen in Nederland. Hij ontdekte verschillende moleculaire processen die de werking van het geheugen kunnen verklaren. Een opvallende doorbraak daarbij is dat nu met behulp van hoge resolutie microscopie de beweging van geheugenmoleculen zichtbaar worden gemaakt in hersencellen. Voor dit onderzoek ontving hij onder meer de prestigieuze European Young Investigators Award.

Met behulp van neuro-imaging toonde Iris Sommer aan dat de taalgebieden van de rechterhersenhelft sterk actief zijn op het moment dat mensen met schizofrenie stemmen horen. Zij vond aanwijzingen dat deze activiteit getriggerd wordt vanuit het geheugen. Op basis van inzichten uit Sommer's onderzoek worden sinds twee jaar vernieuwende behandelingen opgezet voor patiënten die stemmen horen en onvoldoende reageren op antipsychotische medicatie.

Frank van Tubergen is een innovatief sociaal wetenschapper, afgestudeerd in zowel de sociologie als filosofie. Hij doet interdisciplinair onderzoek in verschillende Europese landen en de Verenigde Staten naar zeer diverse sociale verschijnselen, zoals sociale ongelijkheid, taalverwerving, gemengde huwelijken, onderwijsloopbanen en sociale netwerken. Hiervoor combineert hij veldonderzoek met laboratoriumexperimenten, populatiestudies en administratieve data.

EH