Drie studenten vertegenwoordigen UU in nieuwe televisiequiz

Drie studenten doen namens de Universiteit Utrecht mee aan de nieuwe quiz Universiteitsstrijd die in september wordt uitgezonden op de NPO. Ze strijden tegen studenten van andere universiteiten.

Utrechtse studenten mogen deze zomer deelnemen aan een televisieprogramma: de Universiteitsstrijd. In deze nieuwe quiz van de NTR wordt bepaald welke universiteit zich de allerbeste van Nederland mag noemen. In totaal doen er acht universiteiten mee.

Hoe werkt de quiz? Elke universiteit levert een team van drie studenten. Zij moeten vragen beantwoorden in de categorieën alfa, bèta en gamma. Eerst zullen dit vooral algemene vragen zijn, later worden de vragen steeds specifieker. In de aanloop naar de finale wordt ook de tactiek steeds belangrijker. De quiz is een afvalrace waarbij uiteindelijk de twee beste teams naar de finale zullen gaan.

De studenten die namens de UU zullen strijden, zijn Dennis Vermeulen (22, Media en Performance Studies), Thomas Kluiver (20, Biologie) en Jan Schulpen (22, Psychologie). “We hebben studenten gekozen uit drie verschillende disciplines”, legt beleidsmedewerker Kim Zunderdorp uit. “Voor een goede en gevarieerde selectie hebben we een oproepje uitgezet binnen onze honoursprogramma’s. De honoursstudenten mochten zich aanmelden door een motivatie op te sturen en zij zijn op basis daarvan gekozen.”

Tweedejaars psychologiestudent Jan Schulpen zal volgende maand de gammatak representeren. “Er ligt een grote last op onze schouders”, vertelt Schulpen. “We hopen de eer van de UU hoog te houden. We hebben de tegenstanders gezien tijdens de voorrondes, en het zal niet gemakkelijk worden. Maar wij gaan het hen ook niet gemakkelijk maken, hoor!”

Afgelopen maand waren de voorrondes van de quiz, waaraan in totaal tien universiteiten meededen. De universiteiten moesten een toelatingsexamen doen, bestaande uit tachtig vragen. Op basis van de resultaten zijn uiteindelijk acht universiteiten geselecteerd.

De universiteiten die ook aan de opnames mogen meedoen, zijn de Erasmus Universiteit Rotterdam, Rijksuniversiteit Groningen, TU Eindhoven, Universiteit van Amsterdam, Universiteit Leiden, Universiteit Twente en de Vrije Universiteit Amsterdam. De quiz wordt in de week van 11 juli opgenomen en deze zal vanaf 5 september drie weken lang elke werkdag te zien zijn op NPO 2.

Tags: tv-programma