DUB stelt Erik Hardeman-prijs in

Wie is de meest talentvolle columnist? Om dat te weten te komen, organiseert het digitale Ublad deze zomer een columnisten wedstrijd. De winnaar krijgt de Erik Hardeman-prijs, genoemd naar de redacteur die op 5 april 2011 na 33 jaar afscheid nam van het Ublad.

Erik Hardeman debuteerde in 1977 in het Utrechtse Ublad. Tot aan de dag van zijn pensioen is hij aan het blad en later de website van het digitale Ublad (DUB) verbonden gebleven. Hij was nieuwsjager, sportverslaggever, maar ook wetenschapsjournalist. Hardeman verwierf veel bekendheid met zijn columns die hij twintig jaar lang onder de naam Schreef publiceerde. Schreef ging over actuele zaken binnen de universiteit. Zo hield Hardeman de UU op een vileine manier een spiegel voor. Humor, realiteit, actualiteit en cynisme waren de voornaamste kernmerken.

Hardeman heeft zich bij het Ublad sterk gemaakt voor jong talent. “Uit de wereld van de universiteitsbladen zijn veel goede schrijvers voortgekomen. Dat wordt te vaak onderschat”, zei hij op zijn afscheidsreceptie op 5 april. Om het jonge talent te blijven stimuleren, heeft het digitale Ublad (DUB) de Erik Hardeman-prijs voor jong talent in het leven geroepen. Alle studenten, pas afgestudeerden en medewerkers tot 25 jaar kunnen aan de wedstrijd deelnemen. Zij moeten een column schrijven die gaat over het universitaire- of studentenleven. Erik Hardeman zal voorzitter van de jury zijn.

DUB zal de wedstrijd rond de zomer uitschrijven. De precieze prijs is nog niet bekend, maar de goede inzendingen zullen zeker op de DUB-site gepubliceerd worden.