Een rondje oriental en een goal van Arjen Robben

(v.l.n.r. Frank, Marcel, Wim en John)

Ongemerkt zijn ze in de DUB WK-POOL aan een sterke opmars bezig, de mannen van Team Maestro. Maar in de keuken van het Academiegebouw is het tijdens Nederland-Slowakije ‘business as usual’. “Jongens, hebben jullie een rondje oriental voor me?”

Terwijl het frituurvet borrelt en de patat langzaam kleur krijgt, haalt John Kunneman een blad ravioli uit de oven. Op het TV’tje in de hoek van de keuken passt Mark van Bommel de bal op Dirk Kuyt, maar de koks van het Academiegebouw aan het Domplein hebben er niet meer dan een terloopse blik voor over.

Alleen het doelpunt van Arjen Robben zorgt even voor opwinding, maar verder toont alleen Marcel Brons deze middag meer dan gemiddelde interesse. Dat blijkt ook wel uit de baard die hij sinds de start van het WK geeft laten staan. “Net als Rafael van der Vaart”, zegt hij lachend, ‘geschoren is verloren, dus ik hoop dat ik nog even zo kan blijven rond lopen.”

Volgens Marcel valt het wel mee met zijn fanatisme, maar daar denkt Wim Evers (met een knipoog) anders over. “Als ik hoor hoe je af en toe scheldt.” Marcel grinnikt: “Wim houdt helemaal niet van voetbal. Behalve onder werktijd.” Grappig genoeg draagt Wim vandaag als enige een oranje shirt onder zijn witte kokskledij.

Dankzij de zon op de ramen loopt de temperatuur in de kleine keuken aan het eind van de middag hoog op (Frank Koppelman: ‘Dit is afzien.”), maar de sfeer blijft ontspannen. Veel belangrijker dan het voetbal is het weekmenu, want naast de recepties in het Academiegebouw verzorgen de koks, in dienst van OudLondon, ook de hapjes. lunches en diners in de naburige Faculty Club. Frank “Soms gaat het om een paar honderd diners per dag. Dan is het wel even aanpoten.”

Op Wim na werken de mannen al jaren voor de universiteit. De WK-pool hebben ze samen ingevuld en hoewel ze voor Nederland zijn, hebben ze Spanje als Europese favoriet. Dat ook Noor van Haaren van de Faculty Club meedoet, geeft de ‘strijd’ extra kleur, al is het verschil op de ranglijst wel erg groot. “Noor gaat niet zo goed, hè?” zegt Marcel lachend. “Vorige week zei ze: het komt nog wel. Nou, ik merk er voorlopig niet veel van.”

Rond vijf uur trekken de mannen zich even terug in de lommerrijke en vooral koele tuin voor hun avondeten met als gevolg dat Youri Mulder zijn analyses op een verlaten keuken loslaat. Dan begint het serieuze werk, want in de keuken van het Academiegebouw geldt maar één motto: ‘Voetbal of geen voetbal, the show must go on’.

EH