'Er zijn al leden van commissies opgestapt'

Een forse boete voor langstudeerders? Dan zal de toch al geringe belangstelling voor de medezeggenschap nog verder inzakken, was de vrees in kringen rond de faculteitsraden en de Universiteitsraad. Maar dat valt mee, zo leert een korte rondgang langs actieve studenten. Kandidaten voor de raden zijn er genoeg, de echte pijn zit bij de verenigingen.

“Wij hebben onlangs een mail naar onze leden gestuurd met de vraag of zij zich kandidaat wilden stellen voor de faculteitsraad Rebo”, zegt penningmeester Lisa Marie Brouwer van studievereniging Pericles van Besturs- en Organisatiewetenschap.  “We hebben als USBO-studenten drie zetels in de raad en nu al vijf kandidaten terwijl de kandidaatstelling pas op zeventien maart sluit, dus dat loopt leuk. Nee, over de medezeggenschap maken wij ons geen zorgen.”

Een groter probleem is volgens Brouwer het vinden van nieuwe bestuursleden voor Pericles. “Er hebben zich verschillende kandidaten gemeld, maar na het bekend worden van het nieuws over de langstudeerdersboete merk je dat ze beginnen terug te krabbelen. Tot nu toe hadden wij voor vijf bestuursfuncties altijd wel zo’n zes à zeven aanmeldingen, maar inmiddels hebben al drie mogelijke kandidaten zich teruggetrokken. We doen ons best maar ik ben bang dat het moeilijk gaat worden om vijf opvolgers te vinden.”

Kwaad

Ook U-raadslid Anna Grebenchtchikova denkt dat de langstudeersmaatregel er bij verenigingen steviger zal inhakken dan bij de medezeggenschap. “Ik merk bij mijn achterban weinig van angst voor die maatregel. Ik denk dat zij erop rekenen dat leden van de Universiteitsraad een afdoende financiële bijdrage zullen krijgen om de klap op te vangen. Maar bovendien heeft de langstudeerdersregeling een aantal mensen zo kwaad gemaakt, dat de belangstelling voor de medezeggenschap er eerder door is toe- dan afgenomen.”

Voor verenigingen is de zaak problematischer, vervolgt Grebenchtchikova. “Zij zitten met een dilemma, want voor je bestuur wil je het liefst ervaren leden die bijvoorbeeld al commissiewerk hebben gedaan. Maar dat zijn vaak mensen die door hun activiteit in de vereniging niet meer nominaal studeren en het zich financieel dus niet kunnen permitteren om nog een jaar extra kwijt te raken, want dat kost het bestuur van een beetje vereniging nu eenmaal. En de leden die op schema liggen en die dus nog wel tijd genoeg hebben, missen de ervaring die voor het leiden van een grote vereniging onmisbaar is.”

Drieduizend euro

Secretaris Maurits Boote van studievereniging Alcmaeon van Sociale Wetenschappen voorziet inderdaad problemen bij het vinden van voldoende opvolgers. “De leden die wij polsen voor een bestuursfunctie beginnen tegenwoordig vrijwel meteen over die drieduizend euro. Een bestuursjaar kost je toch al geld en als je dan ook nog eens een jaar moet stoppen met je studie en dus het risico loopt op een langstudeerdersboete, dan denk je wel even na voordat je ‘ja’ zegt.”

Bij studievereniging Alias van Taal- en Cultuurstudies wordt het probleem extra gevoeld, omdat veel leden aan hun tweede studie bezig zijn, zegt PR-commissaris Anita Schmale. “Leden voor het bestuur vinden lukt nog wel, maar bij de commissies ligt het een stuk moeilijker. Er zijn de afgelopen tijd verschillende leden van commissies opgestapt, omdat ze niet het risico op een langstudeerdersboete willen lopen. Dat wij voor het bestuur, dat toch veel meer tijd kost, geen problemen verwachten, komt omdat het binnen Alias traditie is dat het oude bestuur nieuwe bestuursleden uitnodigt. Dat is zo’n eer dat je eigenlijk geen ‘nee’ kunt zeggen.”

Leerzaam

Volgens Lisa Marie Brouwer van Pericles is het begrijpelijk dat studenten aarzelen voordat ze in een verenigingsbestuur gaan zitten. “Een jaar faculteitsraad kun je gemakkelijk naast je studie doen, maar bij een full-time bestuursjaar is dat onmogelijk. Dat gaat zonder meer ten koste van je studie. Nu ik weet hoe leerzaam zo’n bestuursjaar is, ben ik blij dat ik het heb gedaan, ook al kost het mij straks mijn buitenlandstage, maar ik kan me voorstellen dat studenten op dit moment voorzichtig worden.”

Op de vraag of het bestuurslidmaatschap van een studievereniging echt een vol jaar moet kosten, begint Maurits Boote te lachen. “We zijn als bestuursleden vaak tot laat in de avond bezig, dus het is eerder meer dan een full-time functie. Maar dat is ook logisch met een vereniging van 1200 leden.” De Alcmaeon-secretaris heeft zijn hoop gevestigd op het college van bestuur. “Op dit moment mogen wij ons niet uitschrijven als student. Anders verliezen we onze bestuursbeurs. Als het college daar een mouw aan zou willen passen, dan zou dat onze redding kunnen zijn.”

Langstuderen

"Ik weet dat de studentengeleding uit de U-raad bepleit dat studentbestuurders de mogelijkheid krijgen om zich uit te schrijven, waardoor de teller niet doortikt en het langstuderen niet zo snel in beeld komt", reageert collegevoorzitter Yvonne van Rooy. "Deze optie heeft evenwel niet alleen voordelen voor studenten. Zij kunnen in dat jaar bijvoorbeeld geen tentamens doen. Er zijn veel deeltijdbestuurders en voor hen is dit dus geen oplossing.

"Er kunnen ook problemen ontstaan met de SSH", vervolgt van Rooy. "En bovendien betekent het feit dat de UU geen collegegeld ontvangt, dus ook weer minder inkomsten voor de voeding van het profileringsfonds, waaruit wij bepaalde groepen studenten financieel ondersteunen."

Volgens de Utrechtse collegevoorzitter is het goed denkbaar dat de verenigingen hun fulltime-bestuurders in de toekomst vooral rekruteren uit de studenten die nominaal studeren en hun bachelor gehaald hebben. "Hun aantal is gelukkig ook aanzienlijk. Maar wij gaan als CvB eerst met de U-raad overleggen, voordat wij een definitief standpunt innemen."

EH