Extra push voor vrouwelijk talent

Universiteiten die vrouwelijke indieners van goede maar net buiten de boot gevallen onderzoeksvoorstellen bevorderen tot hoofddocent of hoogleraar, krijgen een premie van 200 duizend euro, het dubbele van de normale Aspasia-premie. NWO heeft dat vorige week bekendgemaakt.

Een maand geleden al kondigde wetenschapsfinancier NWO aan dat het zogeheten Aspasia-programma wordt uitgebreid. Vrouwelijke wetenschappers die een goed onderzoeksvoorstel hebben ingediend, maar die – vanwege de vele aanvragen – net buiten de boot vallen voor een Vidi- of Vici-beurs van NWO, maken voortaan toch kans op een Aspasia-premie. Voorwaarde blijft wel dat ze door hun universiteit worden benoemd tot hoofddocent of hoogleraar.

Tijdens een bijeenkomst van het netwerk van bèta-vrouwen van de Universiteit van Amsterdam, merkte NWO-voorzitter Jos Engelen op dat “positieve discriminatie van vrouwen misschien wat ongemakkelijk voelt. En ik hoop dat de beurs over een paar jaar niet meer nodig zal zijn. Maar als iets moet veranderen, is enig bruut geweld in het begin soms nodig.”

Per jaar maken ongeveer twintig vrouwen promotie via het Aspasia-programma. Het budget is verhoogd naar vier miljoen euro. De premie is vernoemd naar de Griekse Aspasia, die in de vijfde eeuw voor Christus leefde.

HOP