Feuten worden dikker

Terwijl eerstejaars die bij hun ouders wonen keurig op gewicht blijven, worden uitwonende studenten flink zwaarder.  Vooral bij leden van studentenverenigingen vliegen de kilo’s eraan: gemiddeld 2,1 kilo in de eerste drie maanden.

Een enkeling komt in de eerste maanden bij een vereniging zelfs acht kilo aan. De leden drinken veel meer dan andere studenten, verklaren wetenschappers in de Groninger Universiteitskrant. Toch worden ook niet-leden zwaarder: zo’n 1,2 kilo.

Het Universitair Medisch Centrum Groningen begon vijf jaar geleden met het afnemen van een conditietest onder eerstejaars geneeskunde, biologie en life science & technologie. De studenten kregen aan het begin van het jaar en vlak voor de Kerst een gewicht-, vet- en bloeddrukmeting. Ook werden ze bevraagd over hun levensstijl.

Volgens de onderzoekers speelt ook snacken en een gebrek aan beweging de studenten parten. Maar voorlichting blijkt te helpen: toen een groep studenten een weegschaal kreeg van de onderzoekers, zodat zij hun gewicht wekelijks konden bekijken, bleven ze op gewicht. De onderzoekers hopen nog meer verbanden te gaan leggen en willen de resultaten uiteindelijk publiceren.