Geen ov-kaart meer na vijf jaar studie

Zo’n 13.000 vertraagde wo-bachelorstudenten raken per 1 september hun ov-kaart kwijt. Als het wetsvoorstel van staatssecretaris Zijlstra er door komt, kunnen ze niet met een schone lei aan hun master beginnen.

De langstudeerboete kunnen deze studenten omzeilen, als ze in september met een master starten: zowel in de bachelor- als in de masterfase mogen ze één jaar uitlopen, voordat ze 3000 euro extra collegegeld moeten betalen. Maar de ov-jaarkaart is een ander verhaal.

Als staatssecretaris Zijlstra zijn zin krijgt, hebben studenten straks maar één uitloopjaar voor hun ov-kaart. Wie al vijf jaar een ov-kaart heeft gehad, heeft zijn rechten voor de bachelor, de master én dat extra uitloopjaar “verbruikt” en verliest na de zomer zijn studentenreisrecht. “Beginnen aan de master levert op dit punt geen nieuwe rechten op”, bevestigt een woordvoerder van staatssecretaris Zijlstra.

Ook masterstudenten die hun diploma niet voor het eind van dit collegejaar halen, verliezen in september hun reisrecht als ze al eerder zijn uitgelopen. Hetzelfde geldt voor hbo’ers die zes jaar over hun opleiding deden en nog aan een master willen beginnen.

De studenten dienen hun ‘reisproduct’ eigenhandig voor 1 september van hun ov-chipkaart te verwijderen. Wie dat vergeet moet een hogere boete betalen dan voorheen: 97 euro per halve maand overschrijding, in plaats van 68 euro. De boete was sinds 1995 niet meer verhoogd, schreef de staatssecretaris onlangs aan de Tweede Kamer.

Volgens studentenorganisaties ISO en LSVb laat de voorlichting over dit wetsvoorstel te wensen over. “Het kabinet wil de maatregelen te snel invoeren. Studenten zijn al plannen voor volgend jaar aan het maken en weten niet wat hen te wachten staat”, zegt LSVb-bestuurder Jelmer de Ronde.

Dat er allerlei verschillende maatregelen tegelijkertijd worden ingevoerd, maakt het er volgens ISO-voorzitter Sebastiaan Hameleers niet beter op. “Het gaat niet alleen om het reisrecht, maar ook om de langstudeerboete, de basisbeurs en het leenstelsel in de masterfase. We zijn daarom met het ministerie aan het overleggen over een ‘online wizard’, een programmaatje waarin studenten hun exacte situatie kunnen invoeren en dan de gevolgen ‘op maat’ gepresenteerd krijgen. We hopen dat die wizard er in april is.”

De LSVb beraadt zich op haar strategie voor de komende tijd. De Ronde: “Wij willen natuurlijk zoveel mogelijk maatregelen van tafel hebben. Wat daar voor nodig is zijn we nu aan het bekijken.”