Geesteswetenschappen Utrecht nummer 45 van de wereld

De faculteit Geesteswetenschappen van de Universiteit Utrecht staat op nummer 45 in de top 50 van Arts & Humanities van Times Higher Education (THE). Daarmee is de Utrechtse faculteit de op twee na beste van Nederland na Amsterdam (30) en Leiden (35). Decaan Wiljan van den Akker is “ontzettend tevreden” met het resultaat.

“Niet eerder”, zegt hij, “heeft een faculteit van de Universiteit Utrecht de top 50 gehaald.” Met een glimlach: “Het wil in elk geval zeggen dat Geesteswetenschappen  niet tegenwerkt aan de hoge positie van de UU.”

Harder juichen zal hij pas als hij weet wat precies de parameters zijn van de wereldwijde ranking die wordt aangevoerd door Stanford University. “Er zitten wat anomalieën in. Als het gaat om het onderzoek, scoren de Universiteit van Amsterdam en Leiden hoger, maar als het gaat om citatiescore doen wij het veel beter dan Amsterdam en Leiden. Ook vraag ik me af of de parameters te beïnvloeden zijn. Die gegevens worden nu voor mij bij elkaar gezocht.”

Van den Akker is blij dat hij samen met Amsterdam en Leiden in de top 50 staat. “Volgens Times Higher Education zijn er drie serieuze faculteiten in Nederland op het vlak van de Geesteswetenschappen. Het zijn toevallig ook de faculteiten met wie ik samenwerk, die mijn preferred partners zijn.”

Times Higher Education maakt binnenkort nog de ranglijsten bekend op de gebieden Life Sciences, Clinical, Pre-clinical & Health, Physical Sciences en Social Sciences. Engeneering & Technology is gepubliceerd en afgelopen maandag was Arts & Humanities aan de beurt. In de universiteitenranglijst eindigde de Universiteit Utrecht als de beste universiteit van Nederland op de 68ste plaats van de top 200.