Geld voor promoties zoek in Oeganda

Mogelijk heeft een Oegandese rector magnificus 160 duizend euro van de Nederlandse overheid verduisterd. Hij zou de Oegandese premier hebben gevraagd om politieonderzoek te verhinderen.

Een woordvoerder van internationaliseringsorganisatie Nuffic bevestigt het bericht van persbureau Novum over de 160 duizend euro die Venansius Baryamureeba zou hebben weggesluisd. “Er is mogelijk sprake van fraude”, aldus de Nuffic-woordvoerder. “We zoeken het uit. We weten nog niet hoe lang dat gaat duren.”

Het geld maakte deel uit van een Nederlandse subsidie van 5,7 miljoen euro die was bedoeld voor de opleiding van twintig ict-promovendi aan Makerere University. Het nieuws kwam naar buiten dankzij de Oegandese krant Daily Monitor.

Het is niet de enige beschuldiging tegen Baryamureeba. Hij zou ook zijn academische c.v. hebben vervalst om carrière te maken, aldus de krant. Zo zou hij veel minder promovendi hebben begeleid dan hij beweert en ook zijn vrouw aan een diploma hebben geholpen. Ook had hij wellicht banden met een bedrijf dat duizend computers aan de ict-faculteit leverde. Zelf zegt hij dat het laster is en dat andere mensen zijn baan willen inpikken.

Tags: fraude | nuffic | oeganda | afrika