Girl Power in De Uithof

Negen Zuid-Afrikaanse meisjes uit arme townships brachten dinsdag een bezoek aan De Uithof. De scholieren ontvingen onlangs een beurs waarmee ze komende vijf jaar kunnen studeren. Een bezoek aan een Europese universiteit maakt onderdeel uit van het programma. De UU had de primeur.

In het kader van het programma Girl Power zullen vier Zuid-Afrikaanse universiteiten, waaronder drie samenwerkingspartners van de UU, de komende jaren de  studiekosten betalen van zo’n vijftig meisjes uit achterstandswijken. De meisjes moeten als rolmodel gaan fungeren voor anderen.

Het programma werd deze zomer gelanceerd tijdens een bijeenkomst op de Clipper Stad Amsterdam die Kaapstad aandeed in het kader van de VPRO-televisieserie over de reis van Darwin met de Beagle. Daarbij waren ondermeer vertegenwoordigers van het Zuid-Afrikaanse ministerie van Onderwijs en van het Nederlandse Platform Bèta Techniek aanwezig. De UU bood tijdens die gelegenheid aan de meisjes als eerste Europese universiteit te willen ontvangen.

Promovenda fysische geografie Germari de Villiers, zelf afkomstig uit Zuid-Afrika, trad dinsdagochtend op als eerste gastvrouw van de meisjes. Ook een tiental Groningse middelbare scholieren bij wie de meisjes deze week logeren waren van de partij.

De Villiers doet onderzoek naar de vorming van delta’s, waarbij zij ook vergelijkingen maakt met de situatie op de planeet Mars. In het Eurotanklaboratorium, een enorme zandbak waarin wetenschappers de wisselwerking tussen water en zand bestuderen, liet zij de scholieren kennismaken met haar vakgebied.

Na een gezamenlijke lunch in het Minnaertgebouw brachten de Zuid-Afrikaansen een bezoek aan het Junior College dat uitblinkende bèta-vwo’ers twee dagen in de week kennis laat maken met wetenschappelijk onderzoek. Tenslotte stond er nog een rondleiding bij de faculteit Diergeneeskunde op het programma.

XB

Tags: zuid-afrika