Het komt goed met het hbo

Staatssecretaris Zijlstra begrijpt de zorgen over het hbo, maar is toch optimistisch: er is een cultuuromslag gaande en de accreditatie wordt nog strenger.

De aanhoudende kritiek op de kwaliteit van het hbo is “een logische consequentie” van zijn beleid, schrijft Zijlstra aan de Tweede Kamer. Nu de lat verder omhoog gaat, zullen niet alle opleidingen er zomaar meer overheen komen.

Dit voorjaar zal hij een nieuw wetsvoorstel over strengere accreditatie naar de Tweede Kamer toe sturen. Daarin wordt onder meer vastgelegd dat soortgelijke opleidingen in het vervolg – net als vroeger in het hbo – door dezelfde visitatiecommissie worden beoordeeld.  Daardoor wordt het makkelijker om hun niveau te vergelijken.

Verder wil Zijlstra wettelijk vastleggen dat hij bij een hogeschool of universiteit kan ingrijpen als er dingen misgaan. Maar Zijlstra benadrukt dat een “cultuuromslag” bij docenten, management en externe beoordelaars “minstens zo belangrijk” is als het aanpassen van de wet.