Hogeschool Utrecht lager dan Inholland

De Hogeschool Zeeland en Avans Hogeschool prijken boven aan de ranglijst van hbo-instellingen die Elsevier deze week publiceert. Ook de Hogeschool Zuyd en Windesheim scoren goed. Utrecht en Amsterdam eindigen opnieuw lager dan Inholland.

De beste hogescholen hebben naar verhouding de meeste opleidingen waar studenten bovengemiddeld tevreden zijn. Dat is het criterium dat weekblad Elsevier sinds vorig jaar hanteert: de winnaar is niet langer de hogeschool met de allerbeste opleidingen, maar de hogeschool met de meeste goede opleidingen.

Bij de Hogeschool Zeeland steken zeventien van de twintig opleidingen boven de middelmaat uit: 85 procent. Voor Avans is de score 23 van de 28, oftewel 82 procent. Op nummer drie staat de Hogeschool Zuyd met 76 procent en op vier komt Windesheim met zeventig procent. Dan volgt een gat met de achtervolgers. De nummers vijf en zes, Hanzehogeschool Groningen en Saxion Hogescholen, halen respectievelijk 59 en 58 procent.

Meest gekozen richtingen
In de ranglijst staan alleen hogescholen waar twintig of meer opleidingen zijn onderzocht. Elsevier heeft bovendien niet alle opleidingen onder de loep genomen, maar alleen de 35 meest gekozen richtingen, zoals economie, management, rechten, communicatie, pabo en bouwkunde.

Onderaan staat de Hogeschool Utrecht. Daar zijn de studenten slechts bij vier van de 36 opleidingen bovengemiddeld tevreden: elf procent. De Hogeschool van Amsterdam, in 2010 hekkensluiter, doet het slechts ietsje beter met vier van de 33 opleidingen. Beide instellingen eindigen opnieuw onder Inholland, waar zes van de 38 opleidingen bovengemiddeld tevreden studenten hebben.

De oordelen van studenten haalt Elsevier uit de database van de Nationale Studenten Enquête van onderzoeksbureau ResearchNed, die jaarlijks onder alle hbo-studenten wordt verspreid. De hbo’ers hebben hun opleidingen beoordeeld op 24 onderdelen, zoals voorbereiding op de beroepspraktijk, maar ook de begeleiding van docenten tijdens stages.