IBB’ers tegen betaald parkeren

Het is sommige bewoners een doorn in het oog, buitenstaanders die gebruikmaken van de gratis parkeergelegenheid op het IBB. Toch is het IBB-woonbestuur tegen plannen om parkeervergunningen in te voeren op het studentencomplex.

Gratis parkeren op het IBB is binnenkort wellicht verleden tijd. De gemeente Utrecht heeft onlangs een “draagvlakmeting” (pdf) gestuurd naar de bewoners van het complex met de vraag of ze voor of tegen betaald parkeren zijn. Stemt de meerderheid voor, dan wordt betaald parkeren in mei ingevoerd. Op 13 februari wordt de uitslag van de enquête bekendgemaakt.

Parkeren op het IBB is al langer een heikel punt. Bijna in alle wijken rond het IBB is er op dit moment sprake van betaald parkeren in combinatie met parkeervergunningen. Veel niet-bewoners (forenzen, winkelpubliek) parkeren hun auto daardoor op het complex, waardoor het soms vechten is om een plaatsje. Door de drukte worden groenstroken rondom het complex geregeld kapotgereden.

Een onwenselijke situatie voor de bewoners, al die profiteurs die gratis parkeren op het IBB. Toch is het woonbestuur van het IBB tegen het parkeerplan waar bewoners nu over moeten stemmen. De gemeente wil slechts een beperkt aantal vergunningen (twee per huis) verstrekken, ook als er meer autobezitters in een huis zijn.

“Het is onwenselijk als je met 15 mensen in huis woont, en er maar twee kunnen parkeren. In sommige van onze huizen zijn meer autobezitters”, zegt Ineke van Oostenbruggen, voorzitter van het woonbestuur. Bovendien moet parkeren gratis blijven voor bewoners die tijdelijk een auto lenen en voor ouders die op bezoek komen, vindt ze.

Het woonbestuur adviseert bewoners tegen het parkeerplan te stemmen. Als betaald parkeren dan toch wordt ingevoerd, dan zou het vergunningensysteem in hun ogen flexibeler moeten. Een systeem waarbij elke bewoner recht op gratis parkeren krijgt, en ouders ook op bezoek kunnen komen zonder de portemonnee te moeten pakken, zegt Van Oostenbruggen.

Uit een eigen peiling van het woonbestuur zou blijken dat de meeste bewoners de parkeeroverlast voor lief nemen, zo lang parkeren gratis blijft. Al eerder, in 2009 stemden bewoners in een gemeentelijke enquête tegen betaald parkeren, maar toen werd de uitslag door de lage respons niet representatief bevonden.

Een item van CampusTalk (gemaakt door hogeschoolstudenten journalistiek) op RTV Utrecht uit 2009: