Juliën Lubeek combineert studie, cabaret en kendo straks met BBC-carrière

Juliën Lubeek hoopt binnenkort bij de BBC aan de slag te gaan als presentator en acteur. Hij wil dat combineren met zijn studie, zijn sport en zijn cabaretoptredens. De masterstudent Earth Sciences praat over zijn drukke bestaan, waar hij op momenten bijna aan onderdoor gaat.

“Mijn grootste passie is cabaret. Als comedian ben ik gewend om heel erg ‘buitenkant’ te spelen: ik doe veel typetjes. Ik merk dat die typetjes ook als rookgordijn fungeren. Ik wil graag dichter bij mezelf komen, om op die manier mijn cabaret authentieker en betekenisvoller te maken.”

Op het terras van café The Basket in De Uithof doet de bevlogen Juliën Lubeek (23) zijn verhaal. Je komt niet veel studenten tegen die op zo veel gebieden willen excelleren als deze in Amsterdam wonende Nijmegenaar.

Vanaf zijn zeventiende beoefent hij de sport kendo (Japans schermen) op hoog niveau. Dat ziet Lubeek meer als een hobby. Kendo wordt in Nederland niet erkend als topsport.

Sinds een paar jaar is Lubeek geïnteresseerd in cabaret. Zonder enige ervaring schopte hij het in 2012 tot de finale van het Amsterdamse cabaretfestival. Om zijn cabaretoptredens te verbeteren, begon hij onlangs met acteerlessen aan de Toneelacademie Amsterdam.

“Toen ik daar begon moest ik allemaal vage scènes spelen – dat ik iemand had verkracht, of dat ik iemand aids had bezorgd. Hele heftige dingen allemaal. Ik had het daar even moeilijk mee, maar toen ik me openstelde ging het me best makkelijk af.”

Via een vriend die werkzaam is bij een castingbureau in Londen kreeg Lubeek begin dit jaar lucht van een auditieronde bij de BBC. Doordat hij half Indiaas is, spreekt hij goed Engels.

“De BBC zocht acteurs voor een nieuwe Indiase sitcom-serie, een soort kruising tussen Fresh Prince of Bel Air en Mama Mia. Ik deed auditie voor de rol van het jongste broertje van de familie. Van de negenhonderd kandidaten eindigde ik bij de laatste vijftien."

Na de auditie kreeg Lubeek een telefoontje met de boodschap dat ze hem hadden onthouden. "Toen ik daarna in Londen bij de BBC langsging, kreeg ik te horen dat ik als presentator bij BBC 2 aan de slag mag, en als acteur bij BBC 3. Toekomstige werkzaamheden zijn in de televisiewereld natuurlijk altijd onzeker, maar we hebben bijvoorbeeld gesproken over een kinderprogramma over de prehistorie. Misschien dat ik daar één van de presentatoren van word. Omdat ik in Utrecht paleontologie studeer, is dat natuurlijk extra leuk.’’

Juliën is vastberaden zijn studie in Nederland af te ronden. Maar hij moet erop voorbereid zijn dat hij elk moment halsoverkop naar Engeland moet afreizen. Hoe combineert hij dit met zijn veeleisende master?

“Ik heb nu een speciale regeling gekregen op basis van mijn werkzaamheden als acteur, cabaretier en presentator. Als ik plotseling gebeld word door de BBC, en ik heb de volgende dag een tentamen dan moet ik ervoor zorgen dat ik het later inhaal. Mijn studie heeft nu nog wel de hoogste prioriteit; hoe sneller ik die afmaak, hoe sneller ik andere dingen kan gaan doen. Ik wilde altijd graag paleontoloog worden, daarom heb ik op de VU in mijn bachelor een combinatie van archeologie en geologie gedaan, maar ik denk dat ik gelukkiger word als cabaretier of acteur dan als wetenschapper.”

Alhoewel hij gek is op zijn turbulente bestaan, heeft Juliën ook gemerkt dat het leven als duizendpoot een keerzijde heeft. Vorig jaar sliep hij amper vier uur per nacht en was hij zo druk dat hij hartproblemen kreeg.

“Ik heb in mijn leven geen moment voor mezelf. Alles is dwangmatig ingepland, op elke minuut van de dag. Daar word ik zelf ook weleens gek van. Het combineren van dingen is een kwestie van timemanagement en keuzes maken. Vorig jaar heb ik studievertraging opgelopen omdat ik mijn studie niet met cabaret kon combineren. Toch mag ik dankbaar zijn dat ik zoveel dingen kan doen. Ik moet vooral leren om af en toe ontspanning in te plannen. Ik hoop dat het in de toekomst rustiger wordt, ik zit nu wel aan de top van wat ik aankan.”

Lubeek kan niet wachten tot hij kan beginnen bij de BBC. Hij hoopt dat zijn nieuwe baan een opstapje is naar serieuzere rollen. Uiteindelijk wil hij als comedian aan de slag in Engeland. “In Nederland kom ik vooral in aanmerking voor de stereotype rollen: drugstoerist of pizzakoerier, maar nooit voor echt iets serieus. Ik hoop dat dat in Engeland wel mogelijk is. Ik droom ervan om uiteindelijk volledig te vertrekken uit Nederland.”