Kabinet: laat markt beurzen uitreiken

Wellicht krijgen masterstudenten in de toekomst vaker stipendia of beurzen uit het bedrijfsleven. Het kabinet wil dit aanjagen en hoopt dat dit de gevolgen van de bezuinigingen zal dempen.

Nu masterstudenten hun basisbeurs verliezen, komt er misschien meer ruimte voor werkgevers: die kunnen talentvolle studenten aan zich binden door hen een studiebeurs te geven. In een motie hebben CDA en VVD gevraagd of het ministerie de mogelijkheden eens kan verkennen. Maar de VVD vond dat het kabinet hier niet snel genoeg mee aan de slag ging en stelde vorige maand extra vragen.

Zijlstra stelt de vragenstellers van zijn eigen partij gerust. De komende maanden houdt het ministerie van OCW interviews met studenten, werkgevers, onderwijsinstellingen en ondernemers om te kijken welke ideeën ze hebben. Zo wil het kabinet ‘commitment creëren’.

Denktank

De meest kansrijke ideeën mogen verder worden uitgewerkt door een denktank met mensen uit het onderwijs en bedrijfsleven. De resultaten gaan verschijnen op de website www.masterklasse.nl, die voorlopig nog leeg is.

OCW krijgt hulp van de Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen (niet te verwarren met de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen), die al sinds 1752 bestaat en ervaring heeft met particuliere stipendia en prijzen. Koninklijk werd deze maatschappij in 2002, toen zij 250 jaar bestond.

Eén ding benadrukt Zijlstra: eigenlijk gaat hij er niet over. Hij wil best praten met het bedrijfsleven en overleggen met zijn collega’s van Economische Zaken en Binnenlandse Zaken, maar uiteindelijk gaat hij alleen over de studiefinanciering en zal de markt het toch echt zelf moeten doen. Hij wil vooral “aansluiting zoeken bij het maatschappelijk initiatief op dit vlak”.

Hoger Onderwijs Persbureau