Klimwand aan het transferium

“Helemaal geweldig.” De Utrechtsche Studenten Alpenclub is heel erg blij dat het transferium aan de rand van De Uithof er nu echt komt. Niet omdat de leden van de USAC daar hun auto makkelijk kunnen stallen, maar omdat één van de gevels een klimmuur wordt van 32 meter hoog. “De enige buitenmuur in Midden-Nederland,” zegt oud-voorzitter Lottie van Baal.

Vorige week zetten de Universiteit Utrecht, het UMC Utrecht, de Hogeschool Utrecht en de gemeente hun handtekening onder het definitieve plan van het transferium in De Uithof. Begin volgend jaar gaat de eerst schop de grond in en in 2012 wordt de parkeergarage met openbaar vervoerstation opgeleverd.

In deze P+R-locatie die negen verdiepingen gaat tellen, is ruimte voor 2000 auto’s. Vijfhonderd plaatsen zijn voor willekeurige bezoekers die hier hun auto kunnen parkeren om vervolgens over te stappen op het openbaar vervoer om bijvoorbeeld naar het centrum te reizen. De rest is gereserveerd voor personeel en bezoek van het ziekenhuis, de universiteit en hogeschool en aanverwante instellingen en bedrijven.

Bijzonder aan deze parkeergarage waarvoor een aantal sportvelden moeten wijken, is de klimmuur voor de USAC. “We trainen nu in de klimhal van All In, maar we kunnen niet wachten om buiten te klimmen. We zijn tenslotte een buitensportvereniging.”, zegt Lottie van Baal. Zij heeft als oud-voorzitter de plannen helpen maken. Uiteindelijk heeft de UU de opdracht voor de klimmuur gegeven.

“Er zijn in Nederland vier buitenklimmuren en één buitenbolderwand. De vier klimwanden staan in Enschede, Nijmegen, Rotterdam en Groningen. In Enschede heeft de studenten klimvereniging zich ingezet voor een klimmuur aan een flat op de campus. Zij zijn ons tot voorbeeld geweest om een klimmuur te vragen voor in De Uithof.”

De klimmuur van De Uithof is niet alleen buiten, maar ook hoger dan de indoorwanden in de omgeving. Het totale klimoppervlak is 620 vierkante meter. Bovendien leent deze muur zich voor het meer moeilijke en uitdagende klimwerk waarbij veel meer klimtechnieken kunnen worden geoefend, zoals het voorklimmen. Lottie: “Voorklimmen is wat je ook buiten op de rotsen doet. In een indoorhal hangt er al een gezekerd touw aan de wand waar je als klimmer aan vast zit. Als je gaat voorklimmen, klim je eerst omhoog, dan sla je een haak in de wand waar je je met je touw aan zekert om vervolgens verder te klimmen. De zekeraar, degene die jouw touw vast heeft, klimt achter je aan naar boven. Het lijkt dus veel meer op het echte werk.”

GK