Lunch nieuwe UU-cateraar moet lekkerder zijn dan ziekenhuiseten

Duurzaam, vegetarisch, gezond, biologisch, internationaal, lekkerder dan ziekenhuiseten en vooral goedkoop. En zonder gedwongen winkelnering voor studieverenigingen. Dat zijn zo ongeveer de wensen waar de toekomstige cateraar van de UU aan moet voldoen.

Woensdag hield het Facilitair Service Centrum een bijeenkomst voor medewerkers en studenten waar zij hun eisen en wensen over service en lunchproducten mochten neerleggen voor de toekomstige cateraar van de UU. Er waren zo’n dertig mensen gekomen en wat willen zij? Duurzaam, vegetarisch, gezond, biologisch, lekker, internationaal en vooral goedkoop.

Wensen die al zijn opgenomen in het pakket van eisen, vertelde directeur Ineke van Oosten. “We zetten in op de Hollandse lunch met ook aantrekkelijk eten voor buitenlandse medewerkers en studenten.”

Grootste punten van discussie waren de duurzaamheid, de kwaliteit van het eten en vegetarisch eten in combinatie met de prijs. Want wat blijkt: de vegetariër komt er wel heel karig vanaf als wordt gekeken naar het verplicht goedkope basisassortiment (zie kader).

De basislunch die tegen eenzelfde prijs als nu moet worden aangeboden

• boterham wit en bruin
  • kaas, jong en belegen
  • cervelaat
  • boterhamworst
  • kipfilet
  • schouderham/achterham
  • twee soorten zoet beleg
  • melk en karnemelk
  • boter
  • elke dag een andere soep
  • drie soorten fruit

“Vegetariërs hebben de keus uit twee soorten kaas en twee soorten zoet. En afhankelijk van de dag misschien een soepje. Dat is wat karig,” zei een medewerker. Van de andere vegetarische producten mag de cateraar zelf de prijs bepalen. Van Oosten: “De nieuwe cateraar zal ook vegetariërs als klant willen hebben, dus als hij slim is, zal hij ook goedkope vegetarische producten aanbieden. Tomaten tegen inkoopsprijs bijvoorbeeld.”

Over duurzaamheid zei Van Oosten: “De nieuwe cateraar moet het servies en de bladen van ons gaan gebruiken. En als die aan vervanging toe zijn, moeten ze een UU-uitstraling krijgen. De cateraar mag bijvoorbeeld niet zijn eigen naam op de dienbladen afdrukken. Ook moet de cateraar aan bepaalde ‘afvalverwerkingseisen’ gaan voldoen."

“En wat voor eisen worden er gesteld als het gaat over de smaak”, vroeg weer een andere medewerker. “Toch wel lekkerder dan ziekenhuis eten?” Ja, zegt Van Oosten, "natuurlijk moet het eten lekkerder zijn dan voedsel dat wordt geserveerd in een penitentiaire inrichting". Maar het eten van de cateraars die meedingen in de aanbesteding, wordt vooraf niet geproefd, verduidelijkt ze. Ook de soep zal uit een pakje blijven komen. “Er zal geen cateraar zijn die hier ’s ochtends aankomt en dan bouillon gaat trekken. Dat wordt een te duur soepje.”

Het streven is dat de nieuwe cateraar na de zomervakantie aan de slag gaat.

Chocoladefondue

Studenten van studieverenigingen en universiteitsraad probeerden nogmaals om directeur Ineke van Oosten over te halen, studieverenigingen de vrijheid te geven hun eigen inkopen te doen voor feestjes en bijeenkomsten in een universitaire omgeving anders dan in hun eigen kamer. De zogeheten gedwongen winkelnering is al jaren een doorn in het oog van vooral de studieverenigingen.

De studenten probeerden Van Oosten het vuur aan de schenen te leggen door verschillende scenario’s te schetsen waarin het op z'n zachts gezegd onhandig is als de cateraar aan de wensen moet voldoen. “Wat als we maar twee pakken koekjes nodig hebben?” “Wat als we een taartenbakwedstrijd willen houden?” "Wat als we willen chocoladefondueën?”

Van Oosten week niet van haar standpunt. “Als je in een zaaltje van de universiteit een chocoladefondue wil organiseren, zul je de producten van de cateraar moeten afnemen. Als je een taartenbakwedstrijd wil organiseren, is dat ook het geval en dat jullie maar twee pakken koekjes en producten als brownies willen, noteren we en nemen we mee in de onderhandelingen.”