Maarten van Rossem best bekeken op LectureNet

Maarten van Rossem, kijkcijferkanon van de universitaire videodienst (c) Studium Generale, fotograaf: Jan Willem Groen

De Utrechtse emeritus hoogleraar Maarten van Rossem trok vorig jaar met zijn lezingen de meeste kijkers op LectureNet. De videodienst van de Universiteit Utrecht groeide flink.

De Studium Generale-lezing ‘Geschiedenis voor straks’ van Maarten van Rossem is met 2636 views het afgelopen jaar het vaakst bekeken op LectureNet. Dat blijkt uit cijfers van de directie Information and Technology Services (ITS) van de Universiteit Utrecht.

In deze lezing vertelt van Rossem over het belang van geschiedenis in een samenleving die niet verder kijkt dan de dag van morgen. Met een andere lezing, ‘De Grote Oorlog’, staat Van Rossem ook op de tweede plek van best bekeken presentaties in 2015.

LectureNet zorgt voor de opnames van hoorcolleges, maar ook kennisclips, symposia en conferenties zijn erop te vinden.

Lecturenet wordt steeds vaker bekeken. In het afgelopen jaar waren er 52 procent meer views dan in het jaar daarvoor. In totaal werd er bijna 430.000 keer gekeken naar de geplaatste presentaties. Gezamenlijk keken de kijkers meer dan 120.000 uur naar bijna 5000 opnamen.

Top 5 sprekers vanaf 1 jan 2009 tot nu

1. Maarten van Rossem, emeritus hoogleraar geschiedenis
    65.420 views met 30 presentaties.
  2. Remco Nehmelman, hoogleraar Publiek organisatierecht
    29.911 views met 39 presentaties.
  3. Herman Philipse, hoogleraar filosofie
    29.186 views met 32 presentaties.
  4. Ben Schueler, hoogleraar bestuursrecht
    28.622 views met 90 presentaties.
  5. Marcel Fischer, Universitair docent farmaceutische wetenschappen
    15.788 views met 4 presentaties.

Behalve Maarten van Rossem staan ook de livestreams van de Dies Natalis en de opening van het Academisch Jaar in de top 10 van meest bekeken opnamen. Zij werden beide ongeveer 2000 keer bekeken waarvan 900 keer live.

Er werd afgelopen jaar 105 keer een livestream uitgezonden. Gezamenlijk waren deze live-uitzendingen goed voor 3386 live-views. Een stuk minder dan de 426.001 ‘on demand’ aanvragen. Livestreams worden alleen ingezet bij speciale gelegenheden.

Volgens Oscar Goedhart Bakker, technisch applicatiebeheerder van ITS, is het logisch dat er minder livestreams zijn. “Een livestream is meer geschikt voor een grootschalig evenement dan voor bijvoorbeeld een hoorcollege. Bij een livestream is de communicatieve functie van belang. Maar de kosten zijn hoger. Een livestream vergt bovendien meer voorbereiding dan een on-demand presentatie. De livestreams worden geregisseerd en met meerdere camera’s opgenomen. Wij zitten tijdens de uitzending ook mee te kijken voor als er technisch iets misgaat.”

Er staan nu 7613 presentaties online bij Lecturenet, een stijging van 37 procent ten opzichte van 2014. In de afgelopen zes jaar wist van Rossem in totaal zo’n 65.000 kijkers te bereiken met zijn dertig presentaties. Ook rechtenhoogleraren Remco Nehmelman en Ben Schueler en filosoof Herman Philipse worden veel bekeken.

De dienst LectureNet wordt georganiseerd door het Facilitair Service Centrum en technisch ondersteund en beheerd door ITS.  ITS is volgens Goedhart Bakker continu bezig met het verbeteren van LectureNet. Zo is het programma sinds het begin van deze maand over gegaan op HD-opnames om de beeldkwaliteit te verbeteren. ”We vinden het belangrijk dat onze dienstverlening goed aansluit bij de wensen en behoeften van zowel de docenten als studenten die het gebruiken. Als het beeld bijvoorbeeld niet optimaal is, dan zal het gebruik door de studenten achterblijven. We hebben nu twee HD-camera’s; zo gaan we mee met de tijd en de ontwikkelingen.”

Alle docenten kunnen een aanvraag doen om een presentatie te laten filmen. Er zijn verschillende soorten opnames. Zo zijn er de standaard opnames door de medewerkers van het Facilitair Service Centrum (FSC).

Naast LectureNet is ook het onderwijsprogramma Educate-it bezig met het digitaal toegankelijk maken van het onderwijs. Docenten kunnen een beroep doen op LectureNet om hun college te laten opnemen. Daarnaast is er de Do-It-Yourself Studio bij het University College waar docenten zelf een kennisclip opnemen zonder dat daar studenten bij zijn. Verder wordt er gewerkt aan Do-It-Yourself hoorcolleges. Dan wordt alleen het geluid opgenomen en onder de powerpointpresentatie gezet.

Wil je ook hoorcolleges of andere presentaties terugkijken? Kijk voor alle opnames op LectureNet. Let op: Je hebt een Solis-account nodig. De opnames van Studium Generale zijn wel gewoon vrij te bekijken.

Ben je nieuwsgierig naar wat het ITS doet of wil je meer weten over IT-mogelijkheden, trends en innovaties voor het onderwijs en onderzoek? Schrijf je dan in voor de Dag van de IT op maandag 8 februari. Lees meer over de digitale universiteit op het online magazine van DUB.

Populairste presentaties in 2015

1. Geschiedenis voor straks