Made in China? Created in China! Powered by Utrecht

Rondleiding Happy Street door Robbertsen en Wolfsen

Onze opinieleidster Thekla Teunis, tevens masterstudent Mathematical Science, is op de Wereldexpo in Shanghai namens het adviesorgaan Utrecht Development Board. Zij was aanwezig bij de UU-activiteiten. Haar conclusie: China is booming.

De WorldExpo in Shanghai. Enorme futuristische paviljoens. Elektrische bussen, insectenverdelgers op zonne-energie, Dutch flowers in de parkjes. 400.000 bezoekers per dag. Entertainment. Massa’s mensen. En te midden van dit circus haalt de Universiteit Utrecht de banden aan met China.

Het Utrechtprogramma van de gemeente en de provincie Utrecht is van 21 tot en met 30 mei. De speerpunten op de Wereldexpo in Shanghai zijn sustainability, gaming en knowledge. De universiteit werkt aan nieuwe samenwerkingsverbanden op het gebied van onderwijs en onderzoek.

Op de Happy Street, het Nederlandse paviljoen op het Expo-terrein, waar de Chinese bezoekers kunnen uitrusten tussen de schaapjes terwijl ze genieten van een heerlijke versgebakken stroopwafel, ontving Yvonne van Rooy op zondag Chinese alumni van Nederlandse universiteiten. Zij hadden stuk voor stuk na hun master of Phd in Nederland een goede baan in China gevonden.

“Het grootste verschil tussen Chinezen en Nederlanders is dat jullie hebben geleerd onafhankelijk te denken. Wij zijn veel afhankelijker”, vertelde Yolanda me, een studente International Business die nu Human Resource manager is bij een groot Chinees bedrijf. “Creativiteit moet uit jezelf komen, je moet er onafhankelijk voor kunnen denken, weten wat je wilt.” Yanchao, gepromoveerd op zonnecellen bij professor Schropp die in Shanghai een succesvol samenwerken met Chinese collega’s aan het versterken is, sprak de bestuurlijke delegatie uit Utrecht en China toe: ‘We will fight for our future and realize our dreams.” China is booming.

Op maandag werden verschillende vertegenwoordigers van Chinese universiteiten ontvangen in het VIP-paviljoen. Een aantal Chinese topuniversiteiten, van Peking tot Hongkong tot Nanjing, wilde de samenwerking met de UU op het gebied van onderwijs en onderzoek uitbreiden. Chinese universiteiten zijn actief bezig met onderzoek naar duurzaamheid en leefbaarheid. In China ligt een gigantisch ecologisch en sociaal vraagstuk te wachten op slimme en creatieve oplossingen. ‘Better cities, better life’ is niet voor niets gekozen als thema van de Worldexpo. Samenwerking met het Utrecht Centrum voor Aarde en Duurzaamheid ligt voor de hand. Uitwisselingsmogelijkheden voor studenten in Engelstalige programma’s en summerschools worden uitgebreid.

Ook de nieuwe opleiding Game and Media Technology die de UU lanceert, is een schot in de roos. Tijdens de Gaming dagen op de Happy Street hebben ontwikkelaars en ondernemers van de Dutch Game Garden hun Chinese counterparts gevonden en de massale Chinese markt lonkt voor de relatief kleine groep Utrechtse gamers. Ook hier zijn slimme oplossingen en creativiteit sleutelwoorden voor samenwerking tussen China en Utrecht.

Meer informatie over het bezoek van de Utrechtse delegatie aan de Worldexpo is te vinden op www.utrechtworldexpo.com (onder andere een filmpje van een optreden van C-Mon & Kypski met de Dutch Baroque Society…)

Zie het eerdere bericht