Marissa’s droom voor even ten einde

Maar liefst 1,5 miljoen kijkers in Nederland zitten zondagavond aan de buis gekluisterd voor het populaire tv-programma So You Think You Can Dance, door de échte fans steevast afgekort tot SYTYCD. Het is alweer de vijfde liveshow van het seizoen, waarin nog slechts tien danstalenten over zijn. De Utrechtse studente Marissa heeft zich lang staande gehouden tussen de professionals.

Dat vanavond voor haar de laatste keer zal zijn dat ze in de studio haar danskunsten mag vertonen, weten we natuurlijk nog niet aan het begin van de avond. Samen met haar vrienden van het University College, een internationale bacheloropleiding van de UU, reis ik zondagavond af naar de tv-studios in Aalsmeer. Enthousiast vertellen ze over ‘hun’ Marissa: als gepassioneerde danseres, als perfectioniste, maar ook als vriendin, huisgenoot en bekend gezicht op University College. Ze is de enig overgebleven ‘amateur’ in de selectie, al heeft ze dit half jaar vrij gekregen om zich op het dansen te storten. Vanwege SYTYCD zien haar vrienden haar helaas weinig, maar de show leeft steeds meer op de campus van het universiteitsterrein én daarbuiten. Afgelopen zaterdag nog is er een feest georganiseerd in de Woo in de binnenstad met als thema SYTYCD ter ere van Marissa. Daarnaast hebben haar huisgenootjes Lucie en Sophie flyers gemaakt en verspreid onder hun medestudenten om iedereen op te roepen vanavond op Marissa te stemmen.

Marissa MesMarrissa moves like Jagger
Eenmaal in Aalsmeer aangekomen lijkt het decor (een troosteloos bedrijventerrein in de Hollandse polder, onder de rook van Schiphol) niet echt uit te nodigen tot een spectaculair feestje. Maar in de studio van RTL5 is er van die neerdrukkende sfeer gelukkig niets meer te merken. Hier is het een en al glitter, glamour, en feest: het gejoel van 1500 man enthousiast publiek doet de dansstudio op haar grondvesten trillen. Onder leiding van een studio-entertainer wordt de toon alvast gezet: joelen, klappen met de handen bóven je hoofd, gillen, knuffels gooien naar de kandidaten, het mag allemaal. Maar wel op commando. De fans van Marissa weten een plekje te bemachtigen aan de rand van het podium en de zwarte shirts met de slogan “Marissa moves like Jagger” worden tevoorschijn gehaald. Niet alleen haar UCU-vrienden komen al wekenlang trouw naar de studio: ook verschillende tantes en ooms laten het niet afweten. “Als surrogaatfamilie moet je zoiets af en toe doen”, merkt een oom nuchter op, doelend op Marissa’s ouders die op de Filipijnen wonen. De vorige twee afleveringen waren haar moeder, danslerares en zus speciaal naar Nederland gekomen voor SYTYCD. Ook vanavond mag Marissa niet klagen over de grote schare familieleden, vrienden en kennissen die van heinde en verre naar Aalsmeer zijn gekomen. De groep fans klapt uiteraard nog een éxtra tandje harder als de kleine Marissa in groen jurkje het podium op danst.

Stemmen via Twitter en Facebook
Na uren wachten begint dan eindelijk de liveshow: lichten aan, camera’s op scherp en ‘go’! Het publiek is uitzinnig. Maar helaas, de pret is van korte duur: ‘plop’! Plotseling valt alle muziek weg en ook de camera’s blijken te zijn uitgevallen. Een stroomstoring. Stress achter de schermen, uiteraard. Maar nu blijkt dat de dansers ware podiumbeesten zijn: ze weten het publiek te entertainen tot alle problemen zijn opgelost en de show na een aantal minuten weer kan beginnen.

Een kwartier later is Marissa aan de beurt, met haar partner Anthony. Als nieuw koppel hebben zij de moderne dans toebedeeld gekregen, die Marissa goed ligt. In een verstilde, dramatische choreografie van Isabelle Beernaert bewijst Marissa dat ze haar amateurstatus hard aan het ontgroeien is, zowel wat betreft techniek als dansexpressie: haar gezichtsuitdrukking en bewegingsstijl ademen de sfeer van het stuk. De choreografie is echter minder toegankelijk dan enkele andere dansen in de show. Het publiek is tijdens het optreden muisstil en haar familie naderhand laaiend enthousiast. Onmiddellijk worden de mobieltjes tevoorschijn gehaald, en wordt er enthousiast gestemd, getwitterd en gefacebooked. Als Marissa later op de avond haar solo danst, blijkt ze een ware transformatie te hebben ondergaan: op Rolling in the Deep (van Adèle) laat zij een aantal technische hoogstandjes zien en danst zij vol passie, energie en levendigheid.

Marissa MesHet doek valt
En dan, na vele uren, wordt de uitslag van de avond bekend gemaakt. De jury vermoedt dat het publiek Stephanie zal wegsturen. Drie van de vijf vrouwen staan tot op het laatst zenuwachtig op het podium. Zij moeten wachten tot presentator Dennis Weening eindelijk met het verlossende woord komt. Helaas, Marissa moet SYTYCD verlaten. En daarmee komt er een einde aan dit avontuur. Ze houdt zich kranig. Weening vraagt of nu ook het doek valt voor haar prille danscarrière? Volgens Marissa zelf niet, ze heeft de smaak te pakken. Maar op de tribune merkt haar tante droogjes op: “Eerst maar eens haar studie afmaken.”