MAX: nu kijken of aantal incidenten afneemt

De bewoners van City Campus MAX zijn blij met de nieuwe blokkade van de Europalaan die tippelaarsters en klanten van het studentencomplex weert. Maar of het ontbreken van dat paaltje nu echt tot meer problemen leidde … , daarover lopen de meningen uiteen.

Nadat een bewoonster in het AD had geklaagd over het feit dat een vernielde hydraulische paal niet werd vervangen en nadat Leefbaar Utrecht een open brief had verstuurd over de gemeente die studentes in de kou liet staan, kon het opeens wel. Maandagavond werd een provisorische afscheiding aangebracht tussen het studentencomplex en de tippelzone; een ritueel dat zich zal herhalen totdat er een nieuwe paal kan worden geplaatst. Geluiden over langsscheurende auto’s, over opmerkingen vanuit auto’s en over klanten die op parkeerplaatsen bij het complex werden afgewerkt, zouden daarmee van de baan moeten zijn.

Op het internetforum van de MAX-bewoners (registratie verplicht) wordt juichend gereageerd op de ontwikkelingen. Dat er snel een nieuw paaltje moest komen, daar was iedereen het over eens. Tegelijkertijd waren er in de forumdiscussies van de afgelopen maanden ook bewoners die relativerende geluiden lieten horen. Van onacceptabele overlast van de tippelzone was volgens deze posts geen sprake, hoezeer de vervelende ervaringen van individuele bewoners ook waren te betreuren. Het was bovendien maar zeer de vraag of de voorvallen te wijten waren aan het ontbrekende paaltje. Dinsdag was een van de reacties dan ook: “nu maar kijken of de incidenten relateerd zijn aan het paaltje, anders staan we voor paal”.

Ook de gemeente reageerde gisteren aanvankelijk koeltjes. Benadrukt werd vooral dat de tippelzone al jaren weinig problemen oplevert en dat studenten het complex eenvoudig kunnen bereiken zonder dat ze last hebben van de tippelzone. Volgens een woordvoerder was er door bewoners slechts melding gemaakt van “een paar voorvallen”. “Het is altijd vervelend als je op een bepaalde manier wordt aangesproken. Dit overkomt vrouwen ook op andere locaties in de stad. Helaas is het voor zowel de gemeente als politie onmogelijk om het gedrag van mensen in deze te beinvloeden”, zo luidde een reactie.

Een onderzoek naar de woontevredenheid van MAX-bewoners dat studenten Sociale Geografie en Planologie afgelopen juni verrichtten, wijst uit dat de meeste MAX-bewoners de veiligheidssituatie rondom het complex over het algemeen positief beoordelen. Het thema ‘Veiligheid’ werd daarbij door de meeste bewoners bovendien onmiddellijk geassocieerd met de tippelzone, zo melden de onderzoekers.

Slechts een kleine 9 procent van de bewoners gaf aan ontevreden tot zeer ontevreden te zijn. Van hen werden enkele negatieve reacties opgetekend. “Als het donker is ’s avonds vermijd ik liever de tippelzone, er gebeurt van alles! Ook vind ik het vervelend om bezoek langs de tippelzone te sturen”, zei een van de bewoners.

Bart Bouwman, lid van het woonbestuur, herkent zich in dat beeld. “De meeste bewoners lijken zich hier veilig te voelen, maar er zijn ook bewoners die meer problemen hebben met die tippelzone. Bovendien zijn er ook gewoon vervelende dingen gebeurd. Het is niet fijn als je wordt aangesproken door iemand die de tippelzone wil bezoeken. Of het ontbrekende paaltje de oorzaak is van alle problemen is onduidelijk. Maar het is fijn dat het paaltje er nu weer staat. Dat helpt om de situatie terplekke zo duidelijk mogelijk te maken. Laten we hopen dat de problemen hiermee verdwijnen."

XB