Meer bedrijven op UU-banenmarkt

De carrièremarkt in het Ruppertgebouw in 2011

De Carrièreweek of de UU Career Start biedt een week lang activiteiten die studenten helpt zich te oriënteren op de arbeidsmarkt. De week is in eerste instantie bedoeld voor derdejaars, masterstudenten, jonge alumni en promovendi. De week begint met een bedrijvenmarkt tijdens de carrièredag op 9 februari en eindigt met de mastervoorlichting op 15 februari 2012. Studenten kunnen zich nu al inschrijven voor de verschillende activiteiten. De markt is voor alle studenten gratis te bezoeken.

Het is de tweede keer dat de Carrièreweek op deze manier wordt georganiseerd. Het gaat dan om activiteiten op centraal niveau aangevuld met activiteiten binnen faculteiten. “Op de centrale dag komen vooral bedrijven, gemeenten en instellingen die zoeken naar studenten van verschillende opleidingen”, zegt Arjen van Vliet van Studentenservice. “Bij de faculteiten Sociale Wetenschappen en Geesteswetenschappen die deze week ook actief zijn, gaat het om werkgevers die specifiek op zoek zijn naar bijvoorbeeld psychologen. De bedoeling is dat we 1000 bloemen tegelijkertijd laten bloeien.”

Het centrale thema dit jaar is Make it happen, zegt Dennis Tilleman, voorzitter van het bestuur van de carrièredag. Hij is er trots op dat er dit jaar meer dan veertig bedrijven en instellingen naar de UU komen met grote namen als Shell, DSM en ABN Amro. De banenmarkt is dan ook "uit het Ruppertgebouw gegroeid". De workshops, bedrijfspresentaties en cv-gesprekken zijn wel in het Ruppertgebouw. “We zijn uitgeweken naar het Educatorium. De banenmarkt is nu in de tentamenzalen Alfa en Bèta.”

Welk bedrijf zoekt welke student
Hoewel de meeste bedrijven en instellingen op zoek zijn naar studenten van verschillende opleidingen, hebben de studenten van de Rebofaculteit en de Bètafaculteit traditioneel de meeste keus. Van Vliet: “Op onze webpagina’s kunnen studenten in de bedrijvenmatrix in één oogopslag zien welke studenten door welke bedrijven worden gezocht. Er is ook een matrix voor buitenlandse studenten én er is het digitale carrièreboek waarin uitgebreide profielen van de bedrijven staan, zodat studenten zich op die manier kunnen voorbereiden.”

Bijzondere aandacht is er deze carrièreweek voor duurzaamheid, zegt Dennis. “Het blijkt dat studenten die een richting op het vlak van duurzaamheid hebben gevolgd, moeilijker aan het werk komen. Bedrijven hebben bijvoorbeeld geen managers in de duurzaamheid of zo. Toch is er werk in te vinden. Om het zowel bedrijven als studenten makkelijker te maken komt het bedrijf Sustainable Motion. Dat zijn twee jonge ondernemers die een brug slaan tussen vraag en aanbod op het vlak van duurzaamheid.”

Stagebank
Voor studenten die nog niet toe zijn aan een baan, maar wel een stageplek zoeken, is er dit jaar ook weer de stagebank. Vorig jaar was daar een voorzichtig begin mee gemaakt, maar nu moet het volop gaan draaien. Bedrijven kunnen hier hun stageplekken aanbieden en studenten kunnen zich hier opgeven als stagiaire.

Loopbaanbegeleiding
Het is in een tijd van economische tegenwind misschien wel belangrijker dan ooit om je als student goed voor te bereiden op de arbeidsmarkt of op de juiste master. “De banen zijn er wel, maar komen niet naar je toe”, zegt Van Vliet. “Er zin altijd studenten die niet meteen een baan vinden op hun niveau. Voor studenten die hun kans op werk willen vergroten, zijn er daarom ook workshops: hoe presenteer je jezelf, hoe kan ik mijn loopbaan laten ontwikkelen."

Bachelors
De workshops voor loopbaanbegeleiding zijn misschien nog wel belangrijker voor studenten die na hun bachelor kiezen voor een baan en niet voor een master. Hoewel Dennis denkt dat de meeste universitair opgeleide bachelors doorgaan met studeren, kan Van Vliet zich wel voorstellen dat er studenten zijn die geen geld willen lenen voor hun master en daarom werk gaan zoeken. Een voorspelling doen over hun kansen op de arbeidsmarkt durft hij niet te doen. “Als jij als bachelor gaat solliciteren en je moet het opnemen tegen drie studenten met een mastertitel, dan denk ik dat ik wel weet waar werkgevers voor gaan.”

Dennis, die zijn master Internationale Economie en Bedrijfskunde volgend jaar afrondt, heeft zijn eigen oriëntatie al achter de rug. “Doordat ik nu al sinds mei bezig ben met de organisatie van de banenmarkt, heb ik een goede kijk op de verschillende bedrijven gekregen. Ik heb er zelf nog niet één uitgekozen, maar ik weet wel dat ik na mijn studie een baan wil bij een bedrijf die internationaal werkt en die goede doorgroeimogelijkheden biedt.”

DUB-verhaal over de Carrièredag 2011