Minder vwo’ers naar het hbo

Het aantal vwo-scholieren dat aan een hbo-opleiding begint is voor het eerst sinds 2007 gedaald. Bijna één op de tien eerstejaars in het hbo heeft een vwo-diploma.

Het totale aantal eerstejaarsstudenten in het hbo daalde met 1,5 procent ten opzichte van 2010. Maar bij vwo’ers was de daling sterker. Dit collegejaar begonnen 9325 scholieren met een vwo-diploma aan het hbo, 7,3 procent minder dan vorig jaar. Daarmee daalde hun aandeel van 10,2 naar 9,5 procent.

In alle hbo-sectoren liep het aantal eerstejaars met een vwo-diploma terug. Vooral bij kunstopleidingen (-9,6 procent) en de technische (-8,5 procent) en economische (-8,4 procent) studies schreven zich minder vwo’ers in.

De doelstelling van hogescholen en staatssecretaris Zijlstra om meer vwo’ers naar het hbo te trekken, lijkt daarmee nog ver weg. In het hoofdlijnenakkoord dat de HBO-raad en Zijlstra afgelopen najaar sloten, spraken ze het voornemen uit om het hbo weer aantrekkelijker te maken voor vwo’ers. Speciaal voor hen worden de komende tijd driejarige hbo-bachelors en honoursprogramma’s opgezet.

De meeste eerstejaars hbo-studenten hebben nu een havo- of mbo-diploma. Het aandeel havisten steeg van 42,3 naar 43,4 procent. Het aandeel mbo’ers daalde van 31,7 naar 29,9 procent.