Nieuwe cao: meer loon of meer uitkering

Loonsverhoging, baanzekerheid, aanvullende uitkeringen. Wat moet de nieuwe cao Nederlandse Universiteiten echt gaan bevatten? Op dinsdag 17 januari tussen 12.30 en 13.30 uur is hierover van gedachten te wisselen met vakbond Abvakabo FNV.

De onderhandelingen over de nieuwe cao tussen universiteitenkoepel VSNU en de onderwijsvakbonden zijn in november vorig jaar opgeschort. De bonden willen advies van hun leden over de te varen koers.

De werkgevers beloven een kleine loonsverhoging. Na twee jaar 'stilstand' is dat nodig, vinden de bonden. De VSNU wil in ruil voor een 'loonbeweging' de regeling versoberen die ontslagen werknemers recht geeft op een extra uitkering bovenop de ww-uitkering. De zogeheten Bovenwettelijke Werkloosheidsregeling Nederlandse Universiteiten (BWNU). De vakbonden willen daar wel over nadenken, maar willen daarvoor in de plaats meer bindende afspraken over de regeling 'van werk naar werk'. Dat laatste willen de werkgevers weer niet. Zij zeggen geen baangarantie te kunnen bieden aan ontslagen werknemers.

De bonden hebben daarna de onderhandelingen opgeschort om hun achterban te raadplegen. Volgende week dinsdag, 17 januari, is er tussen 12.30 en 13.30 uur een bijeenkomst in zaal 111 in het Ruppertgebouw in De Uithof. De bijeenkomst is ook toegankelijk voor niet-leden. De bonden zorgen voor broodjes.