Nieuwssite Radboud Universiteit op slot

De Radboud Universiteit wil buitenstaanders liever geen onafhankelijk nieuws over de universiteit laten lezen. De redactie van de nieuwswebsite RU-nieuws is boos. “Ik vrees dat we binnen een week of twee achter een inlogscherm zitten.”

Eind vorig jaar besloot het bestuur dat het onafhankelijke universiteitsblad Vox minder vaak mocht verschijnen. Ter compensatie werd in februari een ‘nieuwsplatform’ op de website van de Radboud Universiteit gecreëerd, waar persberichten en nieuws naast elkaar verschenen. Maar daar is de universiteit toch niet gelukkig mee. Het journalistieke nieuws zal voortaan alleen nog voor studenten en medewerkers te lezen zijn. Buitenstaanders mogen alleen de berichten van de communicatieafdeling lezen.

“Van meet af aan is het college van bestuur niet blij met de journalistieke teksten die onze redactie voor het nieuwsplatform schrijft”, zegt interim-hoofdredacteur Anne Dohmen. “Er is een constante stroom van incidenten, waarbij zelfs over woordkeuze onenigheid ontstaat.”

Maar volgens de persvoorlichter van de Radboud Universiteit is er gewoon sprake van “voortschrijdend inzicht”. De huisstijl van de nieuwswebsite was hetzelfde als van de gewone universiteitswebsite en dat leverde verwarring op. “Men denkt soms dat journalistieke berichten het standpunt van het universiteitsbestuur zijn. Daarom gaan we de interne en de externe communicatie scheiden.”

Volgens hem blijft Vox onafhankelijk en is de redactie “in principe” vrij in wat ze schrijft op het intranet. Maar hoofdredacteur Dohmen reageert argwanend: “Dat is een kwestie van afwachten, want het is nergens vastgelegd.” Ze heeft liever een eigen onafhankelijk online platform.

De vraag is wat de medezeggenschapsraad ervan denkt. De redactie hoopt dat die voor het blad in de bres springt. Maar de voorlichter meent vooralsnog dat de raad er niets meer over te zeggen heeft. “Het gaat om een onderscheid in interne en externe communicatie op de website van de universiteit en daar zijn de afdeling communicatie en het College van Bestuur verantwoordelijk voor.”

De leden van de medezeggenschapsraad waren niet bereikbaar voor commentaar.

De Radboud Universiteit is overigens niet de enige instelling die haar nieuwssite afschermt; onder meer de Hogeschool Inholland doet dat.