Onderhandelingen bonden en VSNU muurvast *update*

In een bericht aan zijn leden zegt vakbond Abvakabo FNV dat de gezamenlijke bonden niet akkoord willen gaan met het loonbod van de VSNU. De universiteiten bieden 0 procent terwijl er 1.25 procent gevraagd wordt.

Vorige week liepen de besprekingen vast. Medio mei wil de bond nog een “ultieme” poging doen om nader tot elkaar te komen. Als die niet lukt  zegt Abvakabo FNV geen andere mogelijkheid te zien dan “op allerlei andere manieren dan onderhandelingen” het gewenste resultaat te bewerkstelligen. Abvakabo wil in juni op alle universiteiten bijeenkomsten beleggen.

XB

*Update 28-4* Universiteitenvereniging VSNU heeft aan het Hoger Onderwijs Persbureau laten weten de voorjaarsnota van het kabinet te willen afwachten voordat zij weer gaat onderhandelen met de vakbonden over een nieuwe cao. Momenteel zou het “niet opportuun” zijn om over loonsverhoging te spreken.

“De universiteiten staan financieel onder druk”, aldus de VSNU. “Maar de deuren zijn niet dicht. We wachten op de voorjaarsnota.”

Het is nog niet zeker wanneer die precies komt, maar de uiterste deadline is 1 juni. Pas dan weten de universiteiten hoe ze er financieel precies voorstaan, menen ze, en dan kunnen ze weer praten.

Tags: vsnu | abvakabo-fnv