Optimisme over mastergraad hbo-docent

Van alle hbo-docenten heeft momenteel 63 procent een masteropleiding aan universiteit of hogeschool gevolgd. Staatssecretaris Zijlstra denkt dat het mogelijk is dat ze tegen 2020 allemaal een mastertitel hebben.

Het vorige kabinet sprak met de hogescholen af dat in 2014 zeventig procent van hun docenten minimaal doctorandus- of mastertitel zou moeten hebben. Dat percentage kan “stapsgewijs” naar tachtig en uiteindelijk naar honderd procent, omdat er steeds meer master- en doctorstitels worden uitgereikt, schrijft Zijlstra in zijn notitie Leraar 2020. Eind juni komt hij met maatregelen om dit te bereiken.

Het maakt niet uit of docenten een vakinhoudelijke of een lerarenopleiding op masterniveau hebben afgerond. Ook docenten uit de  beroepspraktijk moeten aan die eis voldoen, zei hij in een interview met het Hoger Onderwijs Persbureau. “Dat hoeft wat mij betreft niet meteen bij binnenkomst in het hbo, maar in vijf jaar kan dat best. Het is toch gek dat het nu voorkomt dat iemand met een mbo-diploma lesgeeft aan hbo’ers?”