Repair Café komt naar De Uithof

Met dit kapotte tosti-ijzer weten ze bij het Repair Café misschien wel raad.

In De Uithof komt vanaf januari een Repair Café. Hier kun je één keer per maand kapotte spullen onder begeleiding repareren.

In Utrecht zijn al verschillende Repair Cafés en vanaf januari zal er ook één in De Uithof komen. Het Repair Café op de Uithof is een initiatief van Robert Orzanna, masterstudent Sustainable Development. Met behulp van Green Office Utrecht en het Utrechtse Repair Café team heeft hij dit project op poten gezet, dat vanaf januari maandelijks in de Green Office zal plaatsvinden.

“De andere Repair Cafés in Utrecht zijn heel succesvol, en we misten er eigenlijk wel een in De Uithof”, zegt Anjelle Rademakers, manager van de Green Office. Volgens haar is er ook hier zeker behoefte aan. “Er zit er geen in deze hoek, en het is voor medewerkers en studenten makkelijk om even een jas waar een knoop vanaf gevallen is mee te nemen naar het werk, en hem hier meteen te maken.” Volgens haar groeit de behoefte ook door de toename van studenten die op de campus wonen.

Het Repair Café is een concept dat aanmoedigt te recyclen en om niet zomaar kapotte spullen weg te gooien. Daarnaast is het een ontmoetingsplaats waar je van elkaar kunt leren, onder het genot van een kop koffie of thee. Daarom, zegt Rademakers, past een Repair Café goed bij de Green Office aan de Heidelberglaan, die zich inzet voor een duurzame maatschappij.

Het repareren van een DVD-speler, spijkerbroek, bijzettafeltje en noem maar op kost je, behalve eventuele materiaalkosten, helemaal niets, “Je doet het zelf, met behulp van de aanwezige vrijwilligers. Wel stellen we een bijdrage op prijs, zodat we daar materialen van kunnen kopen”, zegt ze.

The Green Office is nog op zoek naar experts die willen helpen. “We hebben vrijwilligers van de andere Utrechtse Repair Cafés voor de opstartfase, maar het zou veel leuker zijn als we een compleet UU-team krijgen”, meent Rademakers. Het eerste Repair Café is op vrijdag 23 januari, en daarna zal het iedere derde vrijdag van de maand, van 13 uur tot 16 uur terugkeren.