Rijksbegroting (3): Studenten hekelen begroting

De eerste reacties op de onderwijs- en onderzoeksbegroting voor 2012 zijn kritisch. Het kabinet “probeert de schijn op te houden” en zal haar torenhoge ambities niet waar kunnen maken, klinkt het.

Het Interstedelijk Studenten Overleg wil “een eerlijk verhaal”. In de miljoenennota worden “luchtkastelen” gebouwd, al is het maar omdat de uitgaven aan hoger onderwijs geen gelijke tred houden met de toename van het aantal studenten. “Als we een meer stabiele economie willen realiseren is een koerswijziging een must”, stelt voorzitter Sebastiaan Hameleers in een persbericht.

Ook de Landelijke Studenten Vakbond is weinig enthousiast. “Het komt erop neer dat de studenten van nu gaan betalen voor de studenten van de toekomst. Bijdragen voor huidige studenten worden verlaagd als oplossing voor het stijgende aantal studenten”, aldus voorzitter Pascal ten Have. “Het wordt hoger onderwijs ‘van studenten voor studenten’.”

Ten Have vindt het daarnaast verkeerd dat er een half miljard wordt besteed aan belastingaftrek voor bedrijven die investeren in research & development. Dat geld zou veel beter naar het hoger onderwijs kunnen gaan, meent hij: “Daarmee zou je echt kunnen investeren in researchmasters en promovendi, in de werknemers van de toekomst.”

Volgens de Algemene Onderwijsbond probeert het kabinet in de begroting “de schijn nog op te houden”. De bond stelt dat het onderwijs helemaal niet met rust wordt gelaten: de langstudeerboete is immers gewoon ingevoerd. Er moet meer worden geïnvesteerd in kennis om de toekomst van Nederland veilig te stellen. Op vormen van prestatiebeloning zit niemand te wachten, aldus de AOb.

De politiek houdt zich vooralsnog rustig. Sander de Rouwe, onderwijswoordvoerder van het CDA, is positief over de begroting, twittert hij. “In tijden van noodzakelijke bezuinigingen wordt de Onderwijsbegroting grotendeels ontzien. Terecht.” Volgens GroenLinks maken de bezuinigingen op onder meer onderwijs “de economie zwak”.

De universiteiten en hogescholen konden vanmorgen nog geen reactie geven.

Tags: lsvb | leraar