Stanford University verbiedt sterke drank op campus

Stanford University verbiedt sterke drank op feestjes op de campus voor bachelorstudenten. Zo hoopt de Amerikaanse universiteit seksueel geweld tegen te gaan.

De nieuwe regels zijn ingesteld nadat Standford-student zwemmer Brock Turner werd veroordeeld wegens de aanranding van een 22-jarige vrouw tijdens een feestje van de studentenvereniging op de campus. Turner gaf de feestcultuur de schuld, waar veel drinken en een losse seksuele moraal volgens hem bij horen.

Maar volgens The Guardian stuit het drankverbod op weerstand. Het zou een averechts effect hebben doordat studenten vaker op hun kamer drinken, wat seksueel geweld juist in de hand werkt. Ook zouden jongeren meer gaan indrinken vóór een feestje en daardoor een groter risico lopen op aanranding of erger.

Onder meer hoogleraar rechten Michele Landis Dauber, betrokken bij de rechtszaak tegen Turner, vindt dat de universiteit beter kan kijken naar het onderliggende probleem: de cultuur rondom seksueel geweld op universiteiten.

Stanford is niet de eerste Amerikaanse universiteit die een alcoholverbod invoert. Harvard voerde in 2010 een soortgelijk verbod in als Stanford nu, maar na protest van studenten werd dit in 2012 weer teruggedraaid. In 2016 deed de universiteit een nieuwe poging, om enkele weken later wederom op dit besluit terug te komen. Toch toonde een recent onderzoek naar seksueel geweld op Harvard aan dat in zestig procent van de gevallen alcohol in het spel was.