Sterrenkundigen met stomheid geslagen

De medewerkers en studenten van het Sterrekundig Instituut zijn met stomheid geslagen door het nieuws dat deze onderzoeksgroep moet verdwijnen uit Utrecht. “Excellent science should not be cut”, zegt directeur Christoph Keller voor wie het nieuws als donderslag bij heldere hemel kwam.

Donderdag maakte decaan Gerrit van Meer bekend hoe de Bètafaculteit 15 miljoen euro in 5 jaar tijd wil gaan bezuinigen. Al eerder was duidelijk dat hij niet een kaasschaafmethode wilde hanteren, maar drastisch ging schrappen in onderzoeksgroepen. Volgens Van Meer past het Sterrekundig Instituut niet in het profiel van de fundamenten van de natuurwetenschappen.

Het instituut bestaat uit ongeveer acht stafleden, 20 PhD-studenten en zo’n 20 masterstudenten. Het instituut houdt zich onder meer bezig met het maken van instrumenten voor satellieten en telescopen en werkt samen met buurman SRON. Maar er zijn ook spin off activiteiten. Zo werkt het instituut samen met het RIVM op het gebied van fijnstof. Het RIVM dat net besloten heeft zich te vestigen in De Uithof.

Hoeveel de faculteit bezuinigt door het instituut af te stoten, kan Keller (foto) niet zeggen. “Dat hangt af van de rekenmethode die je gebruikt.” Bij de pakken neerzitten, doen ze in het instituut niet. “Het is hier geen gewone dag, maar we werken wel gewoon door. Ons onderzoek zullen we ook voortzetten.”

Keller (foto) kreeg in 2006 een Vici-beurs voor de vernieuwende onderzoekslijn die hij had opgezet. Met dat onderzoek haalde hij weer nieuwe beurzen binnen. “Die zijn allemaal persoonsgebonden, dus verhuizen met ons mee, net als de PhD-studenten.” Gezocht wordt naar een nieuw thuis voor het gerenommeerde instituut.