Strengere tabakswet gunstig voor baby's

Kinderen hebben een betere longfunctie en een hoger geboortegewicht wanneer hun moeder tijdens de zwangerschap minder meerookt. Dat blijkt uit onderzoek van promovenda Marije Koopman die op 13 januari in Utrecht promoveert. Zij is blij met de strengere Tabakswet.

Uit onderzoek bij zestienhonderd baby's vond Koopmans dat baby’s van moeders met de minste blootstelling aan sigarettenrook de beste longfunctie en het hoogste geboortegewicht hebben. Zij is daarom blij met de de strengere Tabakswet die de kans op meeroken door mensen die zelf niet roken aanmerkelijk heeft verkleind.

“Minder meeroken door de moeder tijdens de zwangerschap heeft een positief effect op de gezondheid  van de volgende generatie”, concludeert promotor en hoogleraar longziekten Kors van der Ent van het UMC Utrecht.  “Kinderen hebben daardoor minder last van longziekten. Uit eerder onderzoek weten we bovendien dat niet meeroken de bloeddruk van het kind verlaagt en de kans op overgewicht vermindert. Wij raden dan ook wereldwijd strengere regels aan over blootstelling aan tabaksrook.”

Zestienhonderd baby's

Koopman schreef haar proefschrift in het kader van het Whistler-onderzoek. Daarin analyseerden wetenschappers van het UMC Utrecht de gezondheid van ruim zestienhonderd gezonde, vijf weken oude kinderen geboren tussen 2001 en 2010, alsmede de mate waarin de moeders tijdens de zwangerschap aan sigarettenrook waren blootgesteld.

Kinderen geboren tussen 2001-2004 bleken het meest blootgesteld aan meeroken; die uit de groep 2008-2010 het minst. De longelasticiteit van de baby's in die laatste groep was hoger, de longweerstand lager en het geboortegewicht hoger. De betere longfunctie moet wel het gevolg zijn van aanpassingen in de tabakswet, concludeert Koopman.

Strenge tabakswet

In Nederland is de tabakswet, die in overheidsgebouwen al sinds 1990 van kracht is, steeds strenger geworden. Er mag niet worden gerookt op plekken die bedoeld zijn voor gemeenschappelijk gebruik of die  voor het publiek toegankelijk zijn, terwijl sinds 2004 in de wet ook het recht op een rookvrije plek is opgenomen.

Werkgevers zijn sindsdien verplicht om ervoor te zorgen dat werknemers kunnen werken zonder hinder of overlast te ondervinden van tabaksrook. Het maakt niet uit of de werknemer bij de overheid of in het  bedrijfsleven werkt. Sinds 1 juli 2008 geldt dat ook voor de  horeca. Volgens het oordeel van de onderzoekers van het UMC Utrecht zal versoepeling van de huidige tabakswetgeving leiden tot nadelige  effecten voor de komende generatie.

EH