Studenten maken keuzewijzer loterijen

De site Loterijadvies.nl wil mensen helpen in het doolhof van loterijen en transparant maken wat de winkansen zijn. Ook wordt er hulp geboden bij het opzeggen van een loterijabonnement. Twee Utrechtse studenten Informatiekunde klusten de site in elkaar.

Eind maart ging de site Loterijadvies.nl live. Geïnspireerd door de Stemwijzer, die helpt een politieke keuze te maken, is er een loterijwijzer gemaakt. Zo kan je aanvinken welke goede doelen jouw ideale loterij moet steunen. Of je kan aangeven dat je een loterij met een uitkeringspercentage van minimaal 52 procent zoekt. Vervolgens rolt er een loterij naar jouw keuze uit de wijzer.

Op de redactie van DUB waren we aanvankelijk sceptisch over de site. Het persbericht van de twee studenten Informatiekunde die de site maakten, Max Lammertink en Michiel Dekker, verscheen namelijk op 1 april

Waarom hebben jullie het persbericht in hemelsnaam op 1 april verstuurd?
Lammertink: “We hadden bonnen waarmee we gratis advertentieruimte konden krijgen bij Google Adwords. Die waren maar tot 1 april geldig. We stonden er helemaal niet bij stil dat we onszelf op 1 april presenteerden.”

Ik neem aan dat maar weinig media het aangedurfd hebben om contact te zoeken?
“Nee, er is nog weinig aandacht voor de site. Maar daar hadden we toch een hard hoofd in, door wat er in Libië en Japan aan de hand is.”

Waarom een stemwijzer voor loterijen?
“Het is heel onduidelijk met loterijen. We wilden overzichtelijk maken hoeveel de verschillende loterijen kosten ten opzichte van elkaar. Waar je een hoge kans hebt op een prijs, en waar minder. Bij de Staatsloterij en Dayzers hebben je een kans van 70 procent op een uitkering, bij de Postcodeloterij is dat maar 35 procent.”

Wat staat er allemaal in de kleine lettertjes van de loterijvoorwaarden?
“Bij loterijen kan je je heel makkelijk aanmelden. Maar afmelden gaat moeilijker. Aanmelden kan via internet, maar om je af te melden moet je een brief sturen. Daarom hebben we een opzegbriefgenerator gemaakt, een standaardbrief zodat mensen zich makkelijker kunnen uitschrijven.”

Heb je veel aan je studie Informatiekunde gehad bij het opzetten van de site?
“Ik heb toevallig net een tentamen e-business gehad. En toen de boeken aan het leren was, heb ik veel geleerd over hoe je hoger in Google komt. Dus dat heb ik meteen toegepast.”

Verdienen jullie ook geld met de site?
“Achter sommige loterijen zit een sponsorprogramma, ongeveer de helft. Als mensen zich via onze site aanmelden voor een loterij, dan krijgen wij een vergoeding. Maar het is niet zo dat we loterijen die dit niet aanbieden daardoor wegstoppen. We zijn onafhankelijk.”