Studenten vrezen bierbeperking

Als de wijziging van de Drank- en Horecawet doorgaat, bestaat de kans dat studentenverenigingen geen bier meer mogen tappen bij het eten. Zover is het nog niet, maar studenten komen toch al in het geweer.

Gisteren besprak de Tweede Kamer de wetswijziging die als belangrijkste doel heeft alcoholconsumptie onder jongeren tegen te gaan. In de nieuwe regeling kunnen gemeenten de tijden waarop drank geschonken mag worden bij niet-commerciële verenigingen inperken. Dat zijn bijvoorbeeld sportkantines en buurthuizen, maar ook studentenverenigingen.

“Dat kan betekenen dat straks bijvoorbeeld pas na negen uur ’s avonds de tap open mag. Veel studenten eten op hun vereniging. Dan zouden ze daar niet eens meer een biertje of een glas wijn bij kunnen drinken. Tuttigheid ten top”, vindt voorzitter Anne Muyres van de Landelijke Kamer van Verenigingen (LKvV).

De vraag is wat er van die maatregelen terecht komt. Bij de behandeling van de plannen in de Tweede Kamer gisteren klonk veel kritiek. Een voorstel om gemeenten te laten experimenteren met het verhogen van de leeftijd waarop jongeren bier en wijn mogen kopen van zestien naar achttien, gaat bijvoorbeeld al niet door. Tot opluchting van de LKvV, die vreesde dat daardoor eerstejaars hbo’ers geen biertje meer zouden kunnen bestellen op de sociëteit.

Ook over de andere maatregelen waren veel partijen kritisch. Doordat gemeenten meer eigen bevoegdheden krijgen, kan het alcoholbeleid gaan verschillen van stad tot stad. “Dat werkt rechtsongelijkheid en alcoholtoerisme in de hand”, vreest PvdA-kamerlid Lea Bouwmeester. Het Kamerdebat werd gisteren niet afgemaakt. De demissionaire ministers Klink (volksgezondheid) en Hirsch Ballin (justitie) reageren later op de kritiek op hun wetsvoorstel.

De studentenverenigingen bereiden zich intussen voor op onderhandelingen met gemeenten over het alcoholbeleid. Muyrens: “Ik vind het goed dat er iets gedaan wordt tegen drankgebruik onder jongeren, maar daar vallen studenten niet onder.” Om de lokale politiek daarvan te overtuigen, houdt de LKvV volgende week een seminar over alcoholbeleid. Bestuurders van studentenverenigingen kunnen daar oefenen op gesprekken met wethouders. “We moeten ze overtuigen van het belang van verenigingen voor de gemeente. We betrekken studenten bij hun stad en hun studie. En ja, een biertje op zijn tijd hoort daar nu eenmaal bij.”

HOP