'Studiemarathon op maandag is politiek signaal'

De dag beginnen met een college duurzaamheid van oud-minister Jacqueline Cramer, ’s middags luisteren naar Jan Terlouw, rond middernacht aanschuiven bij directeur Paul Schnabel van het Sociaal Cultureel Planbureau, om je bij het ochtendgloren nog even snel te verdiepen in de ins en outs van hartritmestoornissen.

Het zal niet vaak voorkomen dat studenten binnen een tijdsbestek van 24 uur, van ’s ochtends vroeg tot diep in de nacht, een zo divers en veelzijdig onderwijsaanbod voorgeschoteld krijgen. Maar maandag 17 januari is het zover. Om negen uur ’s ochtends zal collegevoorzitter Yvonne van Rooy in de Bijlhouwerstraat bij het Ledig Erf het startschot geven voor een drie dagen en drie nachten durend ‘feest van de wetenschap’.

Merkwaardig genoeg hebben de Utrechtse studenten die buitenkans te danken aan premier Rutte en staatssecretaris Zijlstra. Zij hebben de universitaire gemeenschap met hun draconische bezuinigingen gebracht tot een al lange tijd niet meer vertoonde toestand van collectieve actiebereidheid. Op vrijdag 21 januari zal Den Haag uit zijn voegen barsten van protesterende hoogleraren en boze studenten, maar om de politiek ook een positief signaal te geven, organiseren studenten in Utrecht, Groningen en Amsterdam voorafgaand aan de landelijke demonstratie een 72 uur durende studiemarathon.

Topdocenten

“We zaten kort voor de Kerstvakantie met een paar studenten bij elkaar”, vertelt initiatiefnemer en oud-Uraadslid Max Patelski, “toen iemand riep: zou het geen mooi signaal zijn als we in Utrecht een studiemarathon zouden organiseren, 24 uur onafgebroken college van topdocenten om de politiek te laten zien hoeveel waardevols er dreigt te verdwijnen als de bezuinigingen doorgaan. We hebben meteen een comité opgericht en via onze contacten in Groningen en Amsterdam voor elkaar gekregen dat men ook in die steden meedoet.”

In razend tempo stelde de organisatie een programma samen dat maandag in Utrecht begint, precies 24 uur later in Groningen wordt voortgezet om donderdagochtend negen uur in Amsterdam te worden afgesloten. In alle drie steden was er bij hoogleraren en docenten een grote bereidheid om mee te doen, zegt Patelski, die in Utrecht bestuurs- en organisatiewetenschap studeert. Hij is vooral tevreden over de breedte van het programma dat studenten maandag in Utrecht krijgen voorgeschoteld. “We hebben inmiddels toezeggingen uit alle zeven faculteiten. Het wordt echt een fantastische 24 uur.”

Bijlhouwerstraat

Het Utrechtse deel van de marathon vindt plaats in de grote collegezaal van de opleiding Bestuurs- en Organisatiewetenschap (USBO) in de Bijlhouwerstraat. De leiding van USBO en het college van bestuur hebben hun volle medewerking toegezegd. De universitaire bedrijfsbeveiliging zal 24 uur paraat zijn, zodat het pand ook ’s nachts open kan blijven. Tot in de avond zullen universitaire medewerkers de catering voor hun rekening nemen. ’s Nachts zorgen de organiserende studenten voor voldoende hapjes en drankjes voor de diehards met doorzettingsvermogen.

Hoewel de nadruk in de marathon ligt op kennisoverdracht, staan ook wat luchtiger onderdelen zoals een DJ-cursus en een theaterworkshop op het programma. “Maar hoofdmoot blijven de colleges”, zegt Patelski enthousiast. “We hebben een geweldig programma samen kunnen stellen, variërend van uitleg over hoe een katalysator werkt tot een college van PvdA-kamerlid Tanja Jadnanansing over de sociaal-democratische visie op onderwijs. Als je de hele marathon in Utrecht hebt gevolgd, dan heb je zoveel opgestoken. Het wordt echt een fantastische explosie van kennis.”

Uitdagend onderwijs

Op de vraag welk signaal de initiatiefnemers nu precies willen afgeven, antwoordt Patelski dat de marathon vooral is bedoeld om de politiek te laten zien wat er verloren zal gaan als het kabinet bij zijn voornemens blijft om honderden miljoenen op het hoger onderwijs te bezuinigen. “Op universiteiten heerst nu nog een klimaat waarin studenten vaak in kleine groepen uitdagend onderwijs krijgen van inspirerende docenten. Maar als de plannen van het kabinet doorgaan, kunnen we dat straks wel vergeten.

“Als de universiteiten vanwege geldgebrek honderden, zo niet duizenden mensen moeten ontslaan, kun je op je vingers natellen wat het gevolg zal zijn: onderwijs in grotere groepen, steeds vaker student-assistenten voor de klas, vrijwel geen contact meer tussen studenten en hoogleraren, kortom een enorme verschoolsing en verschraling. Ik hoop echt dat die boodschap overkomt, want voor een kenniseconomie zoals Nederland wil zijn, zou dat een rampzalige ontwikkeling betekenen.”

EH