Technologische instituten vrezen massaontslag

De technologische topinstituten worden in hun voortbestaan bedreigd, nu het kabinet wil bezuinigen op innovatiesubsidies. Maar daar leggen zij zich niet zomaar bij neer. Ze hebben een brief naar minister Verhagen van Innovatie gestuurd.

De topinstituten vormen “de ruggengraat van de Nederlandse kennisinfrastructuur en de valorisatie daarvan”, aldus de ondertekenaars. Ze vrezen dat duizend tot vijftienhonderd onderzoekers hun baan zullen verliezen, nu de overheid bezuinigt op innovatiesubsidies.

Buiten de topinstituten werken er in Nederland ruim 22 duizend wetenschappers aan universiteiten (in fte) en nog eens 1600 bij instituten van KNAW en NWO. Verder hebben ook academische ziekenhuizen en het bedrijfsleven wetenschappers in dienst.

De topinstituten vinden dat zij een sleutelrol vervullen. Ze richten zich op vier gebieden waarin Nederland zou moeten uitblinken: chemie, food & flowers, high tech systemen & materialen en water. De overheid draagt eenderde van de kosten, het bedrijfsleven tweederde.

De instituten waarschuwen voor “ernstige stagnatie van de groei van de economie, door het wegvallen van nieuwe producten en processen en van de export van innovatieve goederen en diensten uit Nederland”.

Rutte verdedigde de bezuinigingen door op het budget voor innovatie in het bedrijfsleven te wijzen: dat gaat omhoog. Maar dat stimuleert de samenwerking tussen universiteiten en bedrijfsleven niet, benadrukken de instituten. Het zou ten koste van de kennisinfrastructuur gaan.

Nederland heeft momenteel negen technologische topinstituten, waarvan de eerste vier in 1997 zijn opgericht. Ze zijn door de jaren heen lang niet boven alle kritiek verheven, maar kregen vaak ook lof.

Hoger Onderwijs Persbureau