'TU Delft declareert te veel'

Het college van bestuur van de TU Delft leeft haar eigen declaratieregels niet na, meldt NRC Handelsblad. De bestuursleden maken te dure dienstreizen. De collegevoorzitter wil de regels verruimen.

Volgens collegevoorzitter Van den Berg van de TU Delft is het declareren van de werkelijke kosten in plaats van de normbedragen “staande praktijk voor alle medewerkers”. Hij zegt in de krant dat hij de declaratieregels wil aanpassen: “Ik vind het logisch dat wordt vergoed wat medewerkers daadwerkelijk uitgeven.”

NRC Handelsblad vroeg de declaraties van het college van bestuur van de TU Delft met een beroep op de Wet openbaarheid van bestuur. Daaruit blijkt dat van 2008 tot en met 2011 bijna 100 duizend euro is uitgegeven aan dienstreizen van de bestuurders. De meeste reizen, veertig in totaal, werden door voorzitter Van den Berg gemaakt. Kosten: 69 duizend euro. Volgens NRC Handelsblad logeerde hij daarbij in te dure hotels. Bijvoorbeeld in een vijfsterrenhotel in Peking voor 291 euro per nacht, in plaats van de voorgeschreven honderd euro.

De krant schrijft verder dat de universiteit de afgelopen vier jaar in totaal ruim negen ton spendeerde aan onkostenvergoedingen en faciliteiten voor haar bestuursleden. Het grootste deel – bijna 750 duizend euro – werd besteed aan de twee dienstauto’s met chauffeur die het college van bestuur sinds 2008 ter beschikking heeft. Telefoonrekeningen kostten zo’n 46 duizend euro en aan ‘representatie- en andere kosten’ werd 28 duizend euro besteed. Daarnaast kregen de rector magnificus en de collegevoorzitter een netto onkostenvergoeding van vijfhonderd euro per maand. Maar welke onkosten ze daarvan moeten betalen is niet vastgelegd, erkent Van den Berg in NRC Handelsblad.

Staatssecretaris Zijlstra laat de krant weten dat hij de universiteit om opheldering heeft gevraagd: “Mocht blijken dat er ondoelmatig geld is besteed, dan zal ik dat terugvorderen, zoals ik dat in eerdere gevallen ook heb gedaan.”