Twee chemici gaan bètafaculteit adviseren

Eduard Klasen, lid van de Raad van Bestuur van het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC), en Jan van der Eijk, tot eind vorig jaar Group Chief Technology Officer bij Shell, zijn de twee leden van de commissie die het bestuur van de faculteit Bètawetenschappen de komende tijd gaat adviseren.

De commissie werd in maart door het college van bestuur en het faculteitsbestuur aangezocht om de missie en de strategie van de bètafaculteit tegen het licht te houden. Achtergrond van dat verzoek was de slechte financiële positie van de faculteit, die vorig jaar een tekort van ruim vijf miljoen euro boekte.

Tijdens de maandelijkse vergadering van de faculteitsraad legde decaan Bliek uit dat het komende advies van de twee zwaargewichten bedoeld is voor een ‘worst case scenario’. “Wij verwachten zelf dat we ons structurele tekort de komende jaren kunnen dichtlopen dankzij de inmiddels getroffen maatregelen. Mocht dat echter onverhoopt niet lukken en moet er onderzoek worden afgestoten, dan zal de commissie ons adviseren over de te maken keuzes.”

Van de twee commissieleden heeft Van der Eijk een UU-verleden. Hij studeerde in Utrecht fysisch-organische chemie en werkte daarna ruim dertig jaar bij Shell. Van 2006 tot eind 2009 was hij bij dat bedrijf Group Chief Technology Officer. Eduard Klasen studeerde scheikunde in Leiden, waar hij in 1998 werd aangesteld als hoogleraar Management van de Gezondheidszorg. In 2003 trad hij toe tot de Raad van Bestuur van het LUMC.

EH