Utrecht blijft meisjesstad

Ook dit jaar hebben zich meer meisjes dan jongens aangemeld voor een studie aan de Universiteit Utrecht: 63 procent van de eerstejaars is vrouw. Tijdens de UIT die vanochtend van start ging, was dat ook meteen te zien. (zie foto)

Ruim 10.000 bachelorstudenten hebben zich tot nog toe aangemeld bij de Universiteit Utrecht. Van hen zullen er circa 7000 ook echt in Utrecht aan een universitaire studie beginnen. Onder de afvallers zitten vooral studenten voor wie de UU niet de universiteit van hun eerste keuze is. De gegevens zijn verkregen uit het universitaire systeem Osiris dat alle aanmeldingen verwerkt.

16 jaar

De jongste student die dit jaar aan de UU college volgt, is een meisje van 16 jaar en komt uit Frankrijk. Ze gaat Liberal Art & Sciences studeren. De oudste nieuwe student is een man van 67 en gaat in deeltijd Geschiedenis doen.

De gemiddelde leeftijd van alle eerstejaars ligt bij de faculteit Geesteswetenschappen het hoogst: 21,7 jaar. De faculteit die gemiddeld de jongste beginners heeft, is Geneeskunde. Daar is een eerstejaars gemiddeld 18,8 jaar. Op het University College is de gemiddelde leeftijd van de eerstejaars 18,7. In vrijwel elke faculteit is de gemiddelde leeftijd van de meisjes lager. Alleen bij Geowetenschappen zijn de jongens en meisjes gemiddeld even oud en wel 19,2 jaar.

Meisje-jongen

Wie de aanmeldcijfers splitst naar geslacht, ziet al snel dat de meisjes-jongensverhouding op klassieke wijze is verdeeld. Zo zijn er beduidend meer jongens die beginnen aan een opleiding aan de Bètafaculteit en de faculteit Geowetenschappen, bij de bèta's is het percentage jongens 62 en bij de geo's 61 procent. Bij Diergeneeskunde en Sociale Wetenschappen gaan overwegend meisjes studeren; respectievelijk 83 en 81 procent. Bij de andere faculteiten en bij University College is de verhouding heel Utrechts: ongeveer 35 procent mannen tegenover 65 procent vrouwen. Alleen bij de faculteit Recht, Economie, Bestuur en Organisatie – de Rebofaculteit - gaan ongeveer even veel mannen als vrouwen beginnen aan een studie.

Provincie

De nieuwe studenten aan de Universiteit Utrecht komen overwegend uit de provincies Utrecht en Zuid-Holland. Gekeken naar de steden komt het gros uit de omgeving van de stad Utrecht en in mindere mate ook uit de buurt van Rotterdam en Den Haag.

GK