Utrecht: kleine kamers, hoge huur

In Utrecht betaalt tweederde van de studenten gemiddeld 64 euro teveel voor hun kamer. Vergeleken met andere steden is de huurprijs in Utrecht relatief hoog, en is de kameroppervlakte klein.

Met 16,33 m² is de gemiddelde Utrechtse studentenkamer een stuk kleiner dan het landelijke gemiddelde (17,48 m²). De Utrechtse huurprijs is wel hoger, een kamer kost hier 289 euro, gemiddeld 15 euro meer dan elders in het land. Studenten betalen per vierkante 2 euro per meer dan het landelijke gemiddelde.

Dat blijkt uit het Check je kamer-onderzoek (pdf) van de Landelijke Studenten Vakbond (LSVb). Op basis van de ingevulde tests op Checkjekamer.nl brengt de LSVb jaarlijks de studentenwoningmarkt in kaart. Bijna 50.000 studenten vulden op de site gegevens over huurprijs en kamergrootte in.

De LSVb ziet als positieve ontwikkeling het feit dat het aantal studenten dat teveel betaalt, significant minder is dan in voorgaande jaren. Vorig jaar was dit nog 67 procent, dit jaar 61 procent. In Utrecht bleef dit percentage nagenoeg gelijk (van 67 naar 66 procent).

66 euro teveel
Het gemiddelde bedrag dat teveel betaald wordt, is landelijk 40 euro, een flinke afname vergeleken met vorig jaar. In Utrecht daalde dit bedrag maar licht, van 66 naar euro naar iets meer dan 64 euro.

De kamers in Amsterdam zijn het duurst. Gemiddeld doet een studentenkamer in de hoofdstad 346 euro per maand. De goedkoopste kamers zijn in Sittard te vinden (244 euro per maand). Studenten met een zelfstandige woonruimte zijn het duurst uit in Leiden: 574 euro per maand.

De LSVb maakt zich zorgen over de plannen van minister Donner van Binnenlandse zaken. Het kabinet wil het ‘woningwaarderingsstelsel’ herzien, waardoor de maximale huur voor zelfstandige woningen met 123 euro hoger kan worden. Dan worden veel kamers te duur voor studenten, vreest de LSVb. “De gemiddelde kamerprijs ligt al hoger dan de basisbeurs, dat maakt het voor veel studenten onmogelijk om op kamers te gaan, zeker als Donner zijn wetswijziging doorvoert” zegt LSVb-voorzitter Pascal ten Have.