Utrecht ook in Times Higher Education de beste van Nederland

De Universiteit Utrecht is de beste Nederlandse universiteit volgens Times Higher Education. De UU staat op de 68ste plaats van de top 200. Collegevoorzitter Yvonne van Rooy is erg blij met deze hoge score, maar waarschuwt vanmorgen in de Volkskrant dat het allerminst zeker is dat de resultaten over 10 jaar nog zo mooi zullen zijn door de forse bezuinigingen op hoger onderwijs.

Twaalf Nederlandse universiteiten staan dit jaar in de wereldwijde top 200 van het Britse tijdschrift Times Higher Education, waarvan vier in de top 100. Harvard University is na acht jaar van de troon gestoten door California Institute of Technology. Harvard moet de tweede plaats ook nog delen en wel met Stanford University.

De makers noemen de nieuwe ranglijst “geweldig nieuws voor Nederland”, dat zichzelf bewijst als “major global higher education powerhouse”. Alleen de Verenigde Staten en Groot-Brittannië hebben meer universiteiten in de top 200 dan Nederland, dat samen met Duitsland in het landenklassement op nummer drie staat. Afgezet tegen de omvang van de nationale economie is de score nog beter: dan streeft alleen Hong Kong Nederland voorbij.

De Universiteit Utrecht is de beste Nederlandse instelling op nummer 68, vorig jaar stond de UU nog op plaats 143 en was Eindhoven de beste van Nederland. De andere universiteiten die nu bij de beste honderd behoren, zijn Wageningen (gedeelde 75ste plaats), Leiden (79) en de Universiteit van Amsterdam (92).

Van Rooy

Collegevoorzitter Van Rooy zegt in de Volkskrant dat het ‘absoluut belangrijk is om hoog in de ranking te staan. Zo trekt een universiteit getalenteerde studenten aan, bijvoorbeeld uit China. En ook bij de besluitvorming van internationale bedrijven om zich ergens te vestigen, spelen ranglijsten een rol.

Ze zegt in het dagblad dat de universiteiten nu de vruchten plukken van investeringen die tien jaar geleden zijn gedaan toen er nieuwe onderzoeken werden opgestart die nu geciteerd worden. Ze zegt: “Dit kabinet bezuinigt fors. Het geld dat wordt verdiend met aardgas wordt niet meer apart gezet voor de wetenschap. Dat scheelt drieduizend jonge onderzoekers per jaar. Die aderlating gaat onherroepelijk effect hebben op de toekomstige score.”

Verrassend

De huidige hoge scores zijn een verrassing voor de Nederlandse universiteiten, want vorig jaar schudde Times Higher zijn ranking grondig op en vielen de Nederlandse universiteiten opeens ver terug. Geen enkele drong nog tot de top 100 door en slechts tien werden nog tot de beste 200 gerekend. Nu valt alleen Tilburg (plaats 251-275) daarbuiten.

Maar de “verfijning” van de methodologie zorgt ervoor dat de excellentie van het Nederlandse hoger onderwijs beter over het voetlicht komt, aldus THE. De makers twijfelen er niet aan of de goede Nederlandse score komt voort uit een gemeenschappelijke drive om gericht te investeren in hoger onderwijs en het stelsel te internationaliseren.

Vorig jaar besloot het blad om voortaan met een andere partner samen te werken. De data worden nu geleverd door Thomson Reuters. Ook de criteria behoefden aanpassing, beslisten de makers toen. Nu zijn die criteria opnieuw bijgesteld – met gunstige gevolgen voor de Nederlandse positie.

De methodologie is aangepast in het voordeel van vakgebieden als letteren, sociale wetenschappen en de humaniora. Voorheen waren universiteiten met exacte en technische opleidingen in het voordeel, omdat private financiering in de ranglijst meetelt en technische universiteiten vaak meer geld aantrekken.

Reputatie

De scores op de ranglijst zijn gebaseerd op de reputatie van instellingen op het gebied van onderzoek en onderwijs. THE meet de reputatie van instellingen met een enquête, die dit jaar door ruim 13.000 academici is ingevuld. Volgens THE werken de respondenten gemiddeld meer dan zestien jaar aan een universiteit en hebben ze ruim vijftig publicaties op hun naam staan. Ze kregen vragen voorgelegd als: “Waar zou u een uitstekende bachelorstudent naar toe sturen om zijn master te gaan volgen?”

Het onderwijs telt voor dertig procent mee in de eindscore. De omvang en reputatie van het onderzoek wegen eveneens voor dertig procent. Hetzelfde geldt voor de citatiescore, waarmee de makers de invloed van onderzoek meten. Hierin blijkt Utrecht topscorer te zijn van alle Nederlandse instellingen. Dan blijft er nog tien procent over: 2,5 procent voor innovatie en inkomsten uit samenwerking met het bedrijfsleven en 7,5 procent voor de internationalisering van medewerkers en onderzoek.

Internationalisering

Dat laatste criterium – de internationalisering van onderzoek – is nieuw. Times Higher kijkt hoeveel artikelen van de universiteit worden gepubliceerd met minstens één internationale co-auteur. Daarin scoort Nederland naar verhouding goed: eerder dit jaar bleek al dat ruim de helft van alle Nederlandse wetenschappelijke artikelen worden geschreven in samenwerking met een wetenschapper uit een ander land. Wereldwijd is dat slechts 35 procent.

Positie Nederlandse universiteiten THE Ranking 2011

68    Universiteit Utrecht                   (2010: nr. 143; 2009 nr. 70)

75    Wageningen Universiteit            (2010: nr. 144; 2009 nr. 155)

79    Universiteit Leiden                     (2010: nr. 124; 2009 nr. 60)