Utrechtse buddy’s gezocht voor buitenlandse studenten

Buitenlandse studenten tijdens hun introductietijd

De Utrechtse stichting Buddy Go Dutch zoekt studenten om maatje te worden van nieuwe buitenlandse studenten. Leer een andere cultuur kennen terwijl je buitenlanders Utrecht laat zien!

Buddy Go Dutch koppelt internationale studenten 1 op 1 aan studenten tijdens hun verblijf in Utrecht. “Het is voor de buitenlanders fijn om een Utrechtse student te hebben, die hen wegwijs maakt en aan wie ze alles kunnen vragen”, vertelt Esther Jansen, secretaris bij Buddy Go Dutch en studente Psychologie. “Het is heel vrijblijvend, sommige koppels spreken één keer per maand af, anderen drie keer per week.”

Om te voorkomen dat je een buddy krijgt die niet bij je past, organiseert Buddy Go Dutch een speeddate-avond.  Esther:  “Daar kun je gesprekjes voeren met de buitenlandse studenten. Aan het einde van de avond maakt iedereen een top 5. Wij koppelen de Utrechtse student aan één van zijn vijf favorieten. Via dit systeem lukt het ons elk jaar om iedereen te plaatsen.”

Geen ESN
De stichting Buddy Go Dutch bestaat sinds 2010 en is veel kleiner dan de internationale studentenvereniging Erasmus Student Network Utrecht (ESN Utrecht), maar dat vindt Esther Jansen niet erg. “ESN Utrecht is veel bekender bij studenten, maar daardoor ook veel groter. Wij willen het kleinschalig en persoonlijk houden en kiezen ervoor om niet met hen te fuseren. We moedigen het wel aan om bij ESN lid te worden en omdat veel van onze buddy’s ook lid zijn, organiseren we nooit iets op dezelfde dag als ESN.”

Buddy Go Dutch is alleen actief in Utrecht. Dit jaar hebben 200 studenten zich aangemeld, van wie 90 uit Nederland komen.  De stichting zoekt dus nog Utrechtse studenten; aanmelden kan voor 13 september, kijk voor meer informatie op de website