UvA-studenten moeten flink bijbetalen

Foutje van de Universiteit van Amsterdam. Sommige UvA-studenten moeten alsnog duizenden euro’s extra collegegeld betalen, terwijl hun was verteld dat ze voor het lage tarief hun opleiding af mochten maken.

Het gaat om studenten die in september 2010 (of eerder) aan hun tweede bachelor- of masteropleiding zijn begonnen en niet precies op tijd hun diploma hebben behaald, meldt de Amsterdamse studentenbond ASVA. Die zijn verkeerd voorgelicht.

Volgens de ‘collegegeldwizard’ hoeven deze studenten slecht 1.713 euro collegegeld te betalen, maar dat blijkt een foutje. Als ze uitlopen, moeten ze het hoge tarief gaan betalen. Dat valt duizenden euro’s duurder uit. Ook studieadviseurs zouden verkeerde voorlichting hebben gegeven, stelt de ASVA.

Bij de getroffen studenten zou bovendien in eerste instantie het lage tarief zijn geïncasseerd. De afgelopen maand hebben ze echter alsnog een brief gekregen dat ze bij moeten betalen.

De Universiteit van Amsterdam kon nog niet meteen inhoudelijk reageren. “Het is ingewikkeld, want het gaat om wet- en regelgeving die nog maar net is veranderd. Maar het lijkt een uitgelezen zaak voor de studentenombudsman”, zegt de woordvoerder. “Bij ons is dat overigens een vrouw. Zij kan in dit soort zaken een afweging maken.”

De bezwaarprocedures lopen nog of zijn nog niet opgestart. Het is daarom nog niet bekend wat de UvA uiteindelijk zal besluiten. “Misschien hebben wij formeel en juridisch gelijk”, zegt de UvA-woordvoerder. “Maar laten studenten vooral de ombudsman om een uitspraak vragen.”