Veerman hakt titulatuurknoop door

De commissie-Veerman wil dat hbo’ers straks dezelfde bachelor- en mastertitel voeren als academici. Na jarenlang gesteggel gaan ook de universiteiten daarmee akkoord.

“Wij hakken deze gordiaanse knoop met een glimlach door”, zei commissievoorzitter Veerman bij de presentatie van zijn rapport. Het onderscheid tussen hoger beroepsonderwijs en universitair onderwijs hoeft niet zo nodig te worden bewaakt met de titulatuur.

Academici mogen zichzelf bachelors en masters ‘of arts’, dan wel ‘of science’ noemen, maar hbo’ers moeten het zonder die toevoegingen stellen. Dat leidt volgens de commissie tot onderwaardering van het hbo-diploma in het buitenland. “Daarom adviseren wij om de titulatuur gelijk te trekken”, zegt Ron Bormans, collegevoorzitter van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen en lid van de commissie-Veerman.

Aan het diploma zal een documentje worden toegevoegd met een soort foto van de instelling. “Daaruit blijkt of iemand bijvoorbeeld aan een ‘research university’ gestudeerd of aan een ‘university of applied science’ – een hogeschool dus. Ook wordt de inhoud van het studieprogramma daarin beschreven. De titel is dan internationaal goed herkenbaar terwijl er geen misverstand bestaat over de waarde ervan”, aldus Bormans.

De universiteiten vinden het een goed voorstel. “Waar wij altijd tegenaan gehikt hebben is dat in het midden bleef wat voor soort instelling het diploma uitgeeft en hoe die staat aangeschreven”, zegt VSNU-voorzitter Sijbolt Noorda. “Als dat probleem wordt opgelost, steunen wij dit advies.”

HOP