Vergoeding voor student met defecte ov-chipkaart

Studenten met een niet-werkende ov-chipkaart krijgen toch hun reiskosten vergoed. Staatssecretaris Van Bijsterveldt heeft daarover afspraken gemaakt met de ov-bedrijven.

Reizigersvereniging Rover en de studentenvakbond LSVb hadden eerder aangekondigd juridische stappen te ondernemen tegen het ministerie. Studenten kregen, in tegenstelling tot reguliere gebruikers, geen vergoeding van hun reiskosten of tijdelijke kaart wanneer hun ov-chipkaart stuk was.

Met de staatssecretaris is nu afgesproken dat afgewezen schadeclaims van studenten de komende tijd opnieuw worden beoordeeld. Ook worden boetes kwijtgescholden. Wanneer een chipkaart stuk gaat, moeten studenten straks binnen negen dagen een nieuwe krijgen.

Studenten kunnen binnenkort met hun ov-problemen terecht bij een digitaal declaratieloket op studentenov-chipkaart.nl, zodat ze niet bij verschillende instanties hun geld hoeven terug te vragen.

Rover blijft sceptisch, ondanks de beloften van Van Bijsterveldt: “Wij zijn blij dat het probleem nu eindelijk serieus wordt genomen, maar we hebben de staatssecretaris eerder mooie afspraken zien maken die niet werden nageleefd”, stelt een woordvoerder.

Hoger Onderwijs Persbureau