Vertrek SRON lijkt onafwendbaar

De Stichting Ruimte Onderzoek Nederland (SRON) is op zoek naar nieuwe huisvesting omdat het huidige onderkomen aan de Sorbonnelaan over vijf jaar aan vervanging toe is. De ruimteonderzoekers van het NWO-instituut waren lange tijd in gesprek met de Utrechtse sterrenkundigen over een gezamenlijk gebouw in De Uithof.

De beslissing van de faculteit Bètawetenschappen om de Sterrenkunde aan de UU stop te zetten, heeft een verlengd verblijf van de 160 medewerkers van SRON in Utrecht echter onwaarschijnlijk gemaakt. “Het is duidelijk dat de Utrechtse campus voor ons een stuk minder aantrekkelijk is geworden”, zegt woordvoerder Frans Stravers. “Een nauwe relatie met een universitaire onderzoeksgroep is voor SRON belangrijk.”

Stravers wil nog niet spreken van een definitieve beslissing om De Uithof te verlaten, maar maakt tegelijkertijd duidelijk dat de voorkeur van SRON op dit moment lijkt uit te gaan naar een verhuizing naar een andere universiteitsstad. “We praten op dit moment ook met de UvA en de VU over een plek in de Watergraafsmeer en met de universiteiten van Leiden en Delft over een locatie op de Leidse campus. Bij onze uiteindelijke keuze zullen inhoudelijke overwegingen zwaar tellen. Welke universiteit pas het beste bij ons toekomstige profiel? Maar daarnaast moeten de faciliteiten natuurlijk op orde zijn.”

Stravers verwacht dat SRON nog voor het einde van de maand een beslissing neemt over de voorkeurslocatie. Daarna volgt een haalbaarheidsstudie. Volgens de woordvoerder maakt de Groningse vestiging van SRON geen deel uit van de huidige plannen.